اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 562
جهاد دعوتى قتال مخصوص است به سالى يكبار و جايز نيست در أشهر حُرُم، و
قتال مرابطين مشروط است به اذن امام (ع) يا نايب خاص و در اين جهاد همه وقت جايز
است قتال، خواه در اشهر حرم باشد يا غير آن و سالى يكبار باشد يا بيش از آن و شرط
نيست در اين قتال مرابطين را اذن امام (ع) يا نايب خاص، بلكه عام، بلى احوط است
اذن رئيس سپاه اگر ممكن باشد.
و مرابطه كه
پاسبانى ثغر است براى اعلام مسلمين از هجوم مشركين هنگام ظنّ ضرر، بلكه احتمال خوف
و خطر واجب است به وجوب كفايى، اگر موقوف عليه حفظ بيضه اسلام يا نجات مسلمانان
باشد و بدون آن مستحب است و اگر اهل حدود و ساكنين آن خود مرابطه نمايند ثواب
مرابطين دريابند.
و اگر جنگى
ميان مرابطين و كفار رو دهد، هر كه از مرابطين مقتول شده مانند شهداى مجاهدين است
كه در دنيا ساقط است از او تغسيل و تكفين، و در آخرت ثابت است او را آنچه آماده
است براى شهدا از درجات رفيعه و مراتب عاليه.
و مرابطه زمان
غيبت كه براى حفظ بيضه اسلام يا خون يا عِرض مسلمين باشد و به متابعت امرا و حكّام
به اذن نوّاب عام به عمل آيد، افضل است از مرابطه و مجاهده هنگام حضور امام (ع) و
فضل كثير و ثواب جزيل مرابطه و رباط ظاهر است از اين كه سلمان فارسى (رض) از جناب
پيامبر 6 روايت كرده كه: «پاسبانى ثغور و سر حدّات مسلمين از شر كفار در يك شب
بهتر است از روزه و نماز يك ماه، پس اگر بميرد ثواب عملى كه مىكرد در دنيا و رزق
او بر او جارى است و از شرّ فتّان- يعنى ملك عذاب قبر- ايمن، كه گويا زنده است و
عبادت مىكند و ثواب همين عملى كه در حيات مىكرد در حال موت بر او مستمر است و
روزى مىخورد و نزد پروردگار خود»[1].