responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان    الجزء : 1  صفحة : 369

به سرمه كه از سنگ إثمد بوده باشد، سنت است، وِتراً وِتراً؛ تأسّياً بالنبي 6.

«اثمد»- به كسر همزه، وزن احمد، و به ضم ميم- لغات مختلفه صحيحه است.

و از أبي عبد اللّه الصادق (ع): «در چشم راست چهار مرتبه و در چشم چپ سه مرتبه»، كه مجموع هفت بار بوده باشد، روايت وارد شده است.[1]

و فراهت و جودت مركوب‌[2] از مستحبات است و نيز حسن و صباحت و نضارت وجه مملوك مستحب و استحباب آن در روايات ثابت است‌

و اظهار نعمت الهى و تزيّن به زينت مباح كه اللّه تعالى به إنعام آن تفضّل كرده؛ اظهاراً لِنِعمَته تعالى، سنت است.

و علما را تجمّل كردن به جهت تعظيم علم و وقع دين در خواطر عوام، مستحب است و استعمال و تطيّب به عطريات در اوقات نماز و دعا، خصوصاً در روز جمعه و در وقت دخول مسجد، عملًا به سنت رسول اللّه 6، سنّت است و منشأ استكمال زينت عبادت و استجلاب استجابت دعا است.

باب چهارم: وظائف دخول الحمام و آداب الاستحمام و سائر ما يرتبط بذلك‌

[159] أساس: بنا و اتخاذ، و بيع و ابتياع، و اجاره و استجاره حمام مكروه نيست، و هيچ‌كس از فقهاى خاصه و عامه- غير از احمد حنبل- بنا و ابتياع و اجاره آن را مكروه نگفته است. مولاى ما أبي جعفر الباقر (ع) حمام ملك خود داشته است.

و استحمام سنت است؛ چه ثابت شده كه رسول اللّه 6 استحمام كرده و داخل حمام جحفه شده است‌[3]، و همچنين امير المؤمنين- صلوات اللّه عليه- مواظبت بر


[1]. كافى، ج 6، ص 495، ح 12.

[2]. فراهت: فراخ و جودت: خوب بودن و مركوب: يعنى وسيله نقليه.

[3]. ترتيب مسند الشافعي، ج 1، ص 314، ح 816.

اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان    الجزء : 1  صفحة : 369
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست