اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 368
را از ديگرى جدا ساختن. رسول خدا 6 فرموده: «من اتخذ شعراً فليحسن[1]
ولايته أو ليجزّه»[2].
و از أبي عبد
اللّه الصادق (ع) مروىّ است: «من اتخذ شعراً فلم يفرّقه، فرّقه اللّه بمنشار من
نار»[3].
شعر سيد
المرسلين- عليه و آله الصلاة و التسليم- به حدّى نمىرسيد كه فرق بايد كرد، چه
هرگز آن مقدار نمىبود كه از شحمه اذن مباركش بگذرد.
صدوق- رضوان
اللّه تعالى عليه- در فقيه گفته است: «و كان شعر رسول اللّه 6 وفرة لم يبلغ
الفرق»[4].
«وفره»- به فتح
واو و سكون فا- عبارت است از موى سر، كه مجتمع باشد تا اذنين و از حدّ شحمه اذن
نگذشته باشد، و آن را «جمّه» نيز گويند- به جيم مضمومه و ميم مشدّده.
[158] أساس: مشهور و مروىّ
است كه امّهات سنن حنيفية كه كلمات را در آيه: «وَ إِذِ ابْتَلى
إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ»[5] آن تفسير كردهاند، ده
امر است، پنج در سر: مضمضه و استنشاق و سواك و فرق شعر و قصّ شارب، و پنج در بدن:
قصّ اظافير و حلق موى عانه و ازاله شعر ابطين و ختان و استنجاء.
مضمضه و
استنشاق و سواك در ابواب وضو، و ازاله شعر عانه و ابطين در آداب استحمام مشروح
خواهد آمد إن شاء اللّه العزيز.
و خضاب نيز از
مسنونات است، و در باب استحمام بيايد، و اكتحال در وقت خوابيدن