اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 336
صدوق و شيخ الطائفة مروىّ است، به اسناد صحيح از داود بن فرقد، كه مولاى
ما أبي عبد اللّه الصادق (ع) فرموده است: «كان بنوا اسرائيل إذا أصاب أحدهم قطرة
بولٍ، قرضوا لحومهم بالمقاريض، و قد وسّع اللّه تعالى عليكم بأوسع ما بين السماء و
الارض، و جعل لكم الماء طهوراً، فانظروا كيف تكونون»[1].
مراد از آن،
غير مخرج بول است و «اصر» كه در تنزيل كريم واقع است: «رَبَّنا وَ لا
تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنا»[2] مفسرين آن را به تكاليف
شاقّه تفسير كردهاند، مثل قتل انفس در توبه[3] و قطع موضع نجاست از بدن و
رخت به مقراض و پنجاه نماز در هر شبانه روز و صرف ربع مال در زكاة واجب.
و موضع نجاست
كه قطع مىكرده كردهاند ماعداى مخرج بول و مسربه براز بوده است، كه آن هر دو محل
استنجاء است.
[مسنونات و
مكروهات از آداب استنجاء]
[125] أساس: مسنونات و
مكروهات از آداب استنجاء، بيست و هشت است، چنانچه في ما سبق[4] مذكور شد:
اوّل: سنّت است در
براز غير متعدّى، اختيار آب بر استجمار، و در متعدّى جمع ميان هر دو، و جمع ميان
هر دو مطلقاً در استحباب افضل و اكمل است.
و «مستحب» در
اين مقام به معنى افضل افراد واجب تخييرى است؛ چه وجوب تخييرى با استحباب عينى
مصادمت ندارد، نه به معنى اصطلاحى، كه قسيم مطلق واجب و يكى از احكام خمسه است.
[1]. من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 10، ح 13؛ تهذيب الاحكام،
ج 1، ص 356، ح 1064.