اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 337
دويم: دلك و مسح مخرج بول در استنجاء و ازاله عين خبث به جسمى طاهر
اوّلًا و مستحب است بعد از استبراء و قبل از شستن و آب ريختن.
و استحباب آن
در بيان شهيد- قدّس اللّه نفسه- مذكور است[1].
سيم: آب ريختن بر
مخرج بول، زائد بر قدر واجب، كه عبارت است از دو مثل ما على الحشفة، سنت است.
چهارم: تقديم شستن هر
دو دست از موضع زند، بر ادخال آنها در إناء[2] و آب برداشتن به جهت استنجاء،
داخل مستحبات استنجاء است در مقنعه و تهذيب[3] و در فقيه تصريح شده كه دوبار
مطلقاً[4]
و در نفليه گفته است كه به طريقى كه از براى وضو سنت است قبل از وضو.
مراد آنكه از
براى بول يك بار و از براى براز دوبار؛ چنانچه در شرح تقرير كرده است.[5]
و پيش من تخريج
اين استحباب از مدرك شرعى و ادعاى شمول قول باقر و صادق (ع)[6] اين حكم را، چنانكه در ذكرى
متصدى آن شده[7]،
مقام تأمل است.
پنجم: تقديم استنجاء
از براز، بر استبراء و استنجاء از بول، بعد از اكمال استبراء بلا تأخير، مستحب است
و عمار ساباطى از ابى عبد اللّه الصادق (ع) روايت كرده است[8].