اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 335
[122] مسألة: تحريم استقبال و استدبار قبله در حال استنجاء- همچنان كه در
حال قضاء حاجت، حرام است- محل نظر است و جانب حكم به تحريم اقوى است؛ به دليل قول
أبي عبد اللّه الصادق (ع): «يقعد له كما يقعد للغائط»[1] و روايت از مراسيل صدوق است
در فقيه و از مسانيد شيخ الطائفة در تهذيب و رئيس المحدثين در كافى.
[123] مسألة: اجماع امت از
خاصه و عامه منعقد است بر اينكه نجو[2]
نبى 6 را زمين ابتلاع مىكرده، و از اين جهت هيچ كس از آن حضرت نجو نديد و صدوق-
رضوان اللّه عليه- در فقيه گفته است: «و لم ير للنبي 6 قطّ نجو؛ لأن اللّه تبارك
و تعالى وكّل الأرض بابتلاع ما يخرج منه»[3].
و مشهور آن است
كه اين خاصيت از خواص نبى 6 است، و در حديث علامات امام- كه در آخر فقيه روايت
شده اين خاصيت از جمله علامات معدود است[4] و در اخبار وارد است كه در
ايام حرب معاوية، زمين ابتلاع نجو أمير المؤمنين (ع) كرده است.
و ابتلاع- كه
ثبوت آن اجماعى است- مخصوص براز است؛ چه در حديث وارد شده كه امّ أيمن بول نبى 6
را آشاميده است[5]،
چنانچه به تفصيل در باب نجاسات مذكور خواهد شد، إن شاء اللّه العزيز.
[124] تنبيه: آنچه در اصول
حديث از طريق أبو جعفرين ثلاثة: رئيس المحدثين و
[1]. وسائل الشيعة، ج 1، ص 360، ب 37 از ابواب احكام
الخلوة، ح 2.
[2]. معنى« نجو» در باب دوم، فراز 86، به تفصيل گذشت.
[3]. من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 23، باب ارتياد المكان
للحدث ...، ذيل حديث 38.