اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 119
206/ 3 و از تأنيسات و تأييدات اين مطلب اين
كه: مراتب ادراكات يا كلى هستند؛ يعنى آنها در واجب و مبادى عالى اصلى هستند و در
انسان مستنبط و ادراك شده از جزئياتاند، و يا آنكه جزئى هستند؛ يعنى به واسطه
آلات و افزار بدنى (ادراك مىگردند و اين جزئيات) يا به واسطه حواس ظاهرى ظاهر و
آشكاراند و يا به واسطه حواس باطنى باطن و پنهاناند، و جدايى از يكديگرشان از
برخى جهات درست است.
فصل نهم در اين كه اثر براى هر موجودى تنها از جهت وجودش نمىباشد
207/ 3 تأييد اين سخن نخست آنكه: تأثير و اثر گذارى به حسب اقتضا
است؛ و وجود از آن جهت كه وجود است اقتضاى خصوصيت نمىكند، چون وجود عامترين
عامها است و هر عامى اختصاصش از جانب ذاتش نيست.
208/ 3 دوم اين كه: اگر وجود اثر بگذارد يا در همانند و يا ضد خود
مىگذارد، در حالى كه اين دو از وى منتفىاند، چگونه منتفى نباشند؟ در صورتى كه وى
را نه همانند است و نه مساوى، زيرا وى مثل مساوى است و ضدى ندارد، براى اين كه غير
وجود يا عدم خالص است و يا چيزى است كه وجود بدان تعلق دارد (يعنى عارضش شده) پس
اولى (يعنى غير وجود) چيزى نيست و صلاحيت اثر را ندارد، و دومى (يعنى چيزى كه وجود
بدان تعلق دارد) وجودى است كه نسبت عارض آن شده و نسبت هم عدمى است، بنابر اين در
وجود جز وجود باقى نخواهد بود.
209/ 3 سوم آن چيزى است كه حضرت شيخ قدس سره بيان داشته كه: هر اثرى
نسبت بين اثر گذار و اثر پذير است، و هر نسبتى تحقق و ثبوتش به غير خودش- يعنى به
دو طرف نسبت- مىباشد، پس تحقق اثر به واسطه تحقق اثر گذار است، و جايز نيست كه
نسبت به واسطه تحقق وجود تحقق يابد، زيرا نسبت عدم است و از وجود، عدم صادر
نمىشود.
210/ 3 چهارم اين كه: وجود اگر اثر گذارد يا در وجود مطلق مىگذارد؛
كه اين خود
اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 119