اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 44
بر درگاه رب مطلق بار انداخت.
پس گذشتن از منزلهاى حواس و خيالات و تعقلات (و پشت سر نهادن عوالم
حس و خيال و عقل) و تجاوز از سراى فريب به سوى هدف آخرين، و متحقق شدن به نفى صفات
و رسوم و جهات به تحقق عينى و علمى، امكان ندارد مگر پس از آنكه از مراحل برزخى
متوسط، كه عبارت است از برزخهاى سافله و عاليه، بگذرد و به عالم آخرت قدم گذاشته و
از آنجا به عالم اسماء و صفات وارد شود، و در آن عالم نيز از اسماء و صفاتى كه
احاطه آنها كمتر است شروع نموده و به اسماء و صفاتى كه احاطه بيشتر دارند برسد، و
از اسماء و صفات محيطه به عالم الوهيت مطلقة نائل آمده و از آن به جهان احديت عين
جمع، واصل شود و با وصول به اين جهان است كه همه تجليات خلقيه و اسمائيه و صفاتيه
در آن مستهلك گشته و همه تعينات علمى و عينى در آن فانى خواهد شد. و به اين سير
عرفانى اشاره نموده عارف رومى مولوى كه مىگويد:
از
جمادى مردم و نامى شدم
وز
نما مردم ز حيوان سر زدم
مردم
از حيوانى و انسان شدم
از
چه ترسم كى ز مردن كم شدم
باز
مىميرم ز انسان و بشر
پس
بر آرم با ملايك بال و پر
بار
ديگر از ملك پرّان شوم
آنچه
اندر وهم نايد آن شوم
پس
عدم گردم عدم چون ارغنون
گويدم
كانّا إليه راجعون
و اين است همان ظلوميّتى كه در آيه شريفه به آن اشاره شده «كه همانا
انسان، ظلوم و جهول است». و اين است مقام «اوْ أدْنى» آخرين مقامات انسانى؛ بلكه
در اينجا ديگر نه مقامى مىماند و نه صاحب
اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 44