اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 162
محض و نور خالص بدون آنكه عدمى به او راه
يافته و يا شرى به او آميخته و يا غبار ظلمتى بر چهره او نشسته باشد. و در انتزاع
مفهوم وجود از او عدم هيچ چيزى مدخليت ندارد، بلكه به حسب ذات مصداق وجود است. و
در نزد ارباب تحقيق و اصحاب تدقيق ثابت شده كه مصداق ذاتى هر چيز عبارت از آن است
كه انتزاع آن مفهوم از آن چيز نيازى نداشته باشد كه حيثيتى تعليلى و يا تقييدى در
آن دخالت داشته باشد بلكه با قطع نظر از همه چيز و همه حيثيات، آن مفهوم از آن چيز
قابل انتزاع باشد، كه اگر چنين نباشد آن مصداق، مصداق بالذات نخواهد بود. و فيض
منبسطى كه همه اشياء را فراگير است و با همه چيز همراه است سايه آن وجود «لا بشرط»
است نه سايه وجود «بشرط لا».
براى درك اين مطلب دقيق در آيههاى ذيل دقت شود: «اوست كه خداى در
آسمان است و خداى در زمين»، «و او با شماست هر جا كه باشيد»، «و اوست اول و آخر و
ظاهر و باطن»، «آگاه باشيد كه او بر همه چيز احاطه دارد.»[1]
عالم وجود، ظهور كمالات ذات است و علم به آن همان علم متعلق به ذات
است
اكنون كه اين مطلب براى تو محقق شد، اگر چشم دلت سالم باشد و غبار
تعصب جلوى آن را نگرفته باشد خواهى ديد كه به اعتبار سريان هويت و اطلاق سلطنت، او
همه اشياء است، و به ملاحظه
[1] -كه اگر وجود بشرط لا اخذ شده بود معانى اين آيات
درست نبود. دقت شود.
( مترجم)
اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 162