اسم الکتاب : تحف العقول ت جعفری المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 37
جز با رضايت خاطر او روا نيست. هان! آيا (دستورات الهى را به
شما) رساندم؟
بار إلها خود شاهد باش!
مبادا به كفر بازگشته و يك ديگر را گردن زده و بكشيد، زيرا من در ميان شما يادگارى
قرار دادم كه اگر از آن پيروى كنيد هرگز گمراه نخواهيد شد؛ و آن يادگار: كتاب خدا
است و عترتم؛ كه همان خاندانم مىباشد، هان! آيا (دستور خدا را) رساندم؟ بار إلها
خود گواه باش! اى مردم! به تحقيق پروردگارتان يكى است، و پدرتان نيز يكى است، همه
شما از آدم، و او نيز از خاك بود، إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ
أَتْقاكُمْ (هر آينه گرامىترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست- حجرات: 13) براى هيچ
فرد عربى بر عجمى فضيلتى نيست مگر به پرهيزگارى. هان! آيا إبلاغ كردم؟ گفتند: آرى،
فرمود:
پس حاضر به غايب برساند.
اى مردم! همانا خداوند
سهم هر وارثى را از ميراث معيّن نموده، و وصيّت به بيشتر از ثلث براى هيچ وارثى
قابل اجرا نيست. فرزند متعلّق به صاحب بستر- يعنى شوهر- است، و نصيب شخص زناكار-
كه مدّعى پدرى آن فرزند شده- خيبت و نوميدى است. و آنكه ادّعاى پدرى غير از پدرش؛
و خود را به غير مولاى خود منتسب كند[1] لعنت خدا و
فرشتگان و همه مردمان بر او باد! و خداوند از او هيچ توبه و جريمهاى را نپذيرد، و
درود و رحمت خداوند بر شما باد
سخنان كوتاه پيامبر
6
1- براى پند آموزى: مرگ،
و براى بىنيازى: پارسائى، و براى مشغول بودن: عبادت كفايت مىكند. و روز رستاخيز؛
خود پناهگاهى كافى بوده، و خداوند تنها پاداش دهنده كافى است.
2- دو خوى و عادت است كه
در نيكوكارى بالاتر از آن چيزى نيست:
[1] مرحوم شيخ صدوق عليه الرّحمة در كتاب« فقيه»
به طريق خود از أبان بن عثمان روايتى نقل كرده است كه در آن امام صادق 7 به إبراهيم صيقل فرمود:« آيا ميدانى منظور( پيامبر 6) از جمله
ُ« من تولى غير مواليه»
چيست؟ عرض كرد: چه معنائى( از
موالى) منظور بود؟ فرمود:
ُ أهل بيت
». و در بعضى از نسخ كتاب فقيه
بجاى:
ُ« أهل البيت»
ُ« أهل الدين»
است.
اسم الکتاب : تحف العقول ت جعفری المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 37