اسم الکتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري المؤلف : مهدوي دامغاني، محمود الجزء : 1 صفحة : 785
باشد. زيرا پرسش و سنجش و گواهى دادن اعضاى بدن، فرق ميان
بهشتيان و دوزخيان را روشن و آشكار مىسازد و از يك ديگر مشخص مىشوند و بهشتيان
شاد و بهرهشان بيشتر مىشود و براى ما هم اطلاع و دانستن آن موجب مصلحت در اين
جهان كه سراى تكليف است مىباشد. و موضوع محاسبه مورد اجماع است و قرآن هم در آن
مورد گواهى مىدهد، همچون اين گفتار خداوند كه فرموده است: «و كفايت مىكند اينكه
خود ما بررسى كنيم.» همچنين موضوع گواهى دادن اعضا و نشر نامههاى عمل مورد اجماع
و در قرآن آمده است. ولى اين پرسيدن هر چند همگانى است بر مؤمنان آسان و بر كافران
دشوار است كه در آن توبيخ و مناقشه است.
و در مورد چگونگى گواهى
دادن اندامها گروهى گفتهاند: خداوند برهان و بيّنهيى مىآورد تا گواهى دهد و
برخى گفتهاند: خداوند گواهى دادن را در آن به صورت مجاز به اندامها نسبت داده است
و هر دو حال مجاز است، و گفته شده است: گواهى دهنده، خود شخص گنهكار است، بر
خويشتن به آنچه كرده است، گواهى مىدهد و به آن اقرار مىكند كه در اين صورت،
حقيقت است و مجاز نيست و گفته شده است در اندام و اعضاء نشانههايى ظاهر مىشود كه
دلالت بر فرق ميان مطيع و گنهكار خواهد داشت و همه اين امور جايز و خداوند داناتر
است.[1] شاعر چنين
سروده است:
«پروردگارا! نمىدانم
هنگامى كه به من بگويى اى بنده من! چرا چنين و چنان كردى و گناه انجام دادى و از
فرمان من سرپيچيدى چه پاسخ دهم.» ديگرى گفته است: «پروردگارا! كاش مىدانستم كنار
ميزان و پل صراط حال من چگونه است و در آن هنگام كه دشمنان و شاكيان اطراف منند و
انواع ستم و ياوه گويىهاى من به حضورت عرضه مىشود.»
مجلس نود و چهارم در
شفاعت و حوض
خداوند متعال در آيه 79
سوره هفدهم (اسراء) فرموده: است «باشد كه خدايت
[1]. اين مباحث هم عينا در كتاب الاقتصاد الهادى
الى طريق الرشاد، شيخ طوسى( رضي الله عنه)، صفحات 136 و 137، چاپ 1400 ق تهران،
آمده است. م.
اسم الکتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري المؤلف : مهدوي دامغاني، محمود الجزء : 1 صفحة : 785