اسم الکتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري المؤلف : مهدوي دامغاني، محمود الجزء : 1 صفحة : 784
روز سنجش حق است و هر كس ترازويش سنگين باشد ...» و در آيه 13
سوره هفدهم (بنى اسرائيل) فرموده است: «كارنامه هر انسان را بر گردنش مىنهيم و
روز قيامت براى او نامه عملى بيرون مىآوريم ...» و در بخشى از آيه 48 سوره هيجدهم
(كهف) فرموده است: «و آنان در صفى به پروردگار تو عرضه مىشوند».
و در آيه 47 سوره بيست و
يكم (انبياء) فرموده است: «و قرار مىدهيم ترازوهاى عدل براى روز قيامت و به هيچ
كس هيچ ستمى نخواهد شد ...».
در مورد ميزان برخى
گفتهاند: عبارت از عدل و برابرى و قسمت صحيح است، همان گونه كه مىگويند گفتار
فلان كس موزون است و كردارهايش موزون و سنجيده است، و اين معنى پسنديدهيى است كه
لايق به فصاحت كلام است و برخى گفتهاند:
منظور از ميزان، ترازويى
دو كفه است و هر چند سنجش كارهاى بندگان را با ترازو نمىتوان سنجيد ولى سنجش
نامههاى عمل كه كردارها در آن ثبت مىشود صحيح است و گفته شده است: نور در كفهيى
و ظلمت در كفه ديگر نهاده مىشود، و براى ما در اين گونه اخبار از آن مصلحت در
تكليف است.[1]
فصل
خداوند متعال در آيه ششم
سوره هفتم (اعراف) فرموده است: «البته كه ما كسانى را كه پيامبران براى ايشان
فرستاده شدهاند (امتها)، سؤال مىكنيم و هم از پيامبران خواهيم پرسيد.» و در آيه
24 سوره بيست و چهارم (نور) فرموده است: «روزى كه گواهى دهد بر آنان زبانها و
دستها و پاهايشان به آنچه عمل كردند».
و در آيه 65 سوره سى و
ششم (يس) فرموده است: «امروز بر دهان آنان مهر خاموشى مىزنيم و دستهاى آنان با ما
سخن مىگويند و پاهايشان گواهى مىدهند به آنچه به دست آوردهاند».
موضوع پرسش و سنجش در
موقف محشر، هر چند كه خداوند داناى به احوال بندگان است و داناى به نفس خويش،
مانعى ندارد كه براى آن غرض خاصى
[1]. اين گفتار عينا در الاقتصاد الهادى الى طريق
الرشاد، شيخ طوسى، ص 137، آمده است. م.
اسم الکتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري المؤلف : مهدوي دامغاني، محمود الجزء : 1 صفحة : 784