آن ساختهاند، كه اهل معرفت آنجا را زيارت مىكنند و از صاحب
آن مزار پاك صفا مىجويند.
ولادت مؤلف- رحمه
اللَّه-
: ما بدرستى از سال
ولادت او آگاه نيستيم و هيچ يك از شرح حال نويسان نيز آن را مشخّص نكردهاند، امّا
از كتاب خود او بنام كمال الدّين، و كتاب غيبت شيخ طوسى و فهرست نجاشى چنين بر
مىآيد كه تاريخ ولادت او پس از فوت محمّد بن عثمان العمرى دوّمين نفر از سفراى
چهارگانه امام زمان 7 بوده است، سال 305 هجرى در اوائل سفارت أبي
القاسم حسين بن روح (سومين سفير از سفراى چهارگانه.) شيخ صدوق گويد: أبو جعفر
محمّد بن عليّ بن الأسود براى ما روايت كرده گفت: على بن حسين بن موسى بن بابويه-
پدر مؤلّف- پس از وفات محمّد بن عثمان العمريّ- رضى اللَّه عنه- از من درخواست كرد
كه از حسين بن روح بخواهم تا از مولايمان امام زمان 7 خواهش كند آن
حضرت دعا كند و از خداوند عزّ و جلّ بخواهد كه فرزند پسرى نصيب او گرداند، گويد:
من اين خواسته را بجا آوردم، و او نيز بنوبه خود پنهانى آن را گزارش داد، و پس از
سه روز بمن خبر داد كه امام 7 براى عليّ بن الحسين دعا فرموده و در
آينده نزديك او را پسرى مبارك زاده شود كه خداوند عزّ و جلّ بواسطه آن پسر او را
بهرهمند سازد، و پس از او نيز فرزندان ديگرى به وى عطا گردد.
همچنين شيخ الطائفة-
رحمه اللَّه- گويد: ابن نوح گويد: أبو عبد اللَّه حسين ابن محمّد بن سوره قمى-
رحمه اللَّه- هنگامى كه در سفر حجّ بشهر ما آمده بود براى من روايت كرده گفت: عليّ
بن حسن بن يوسف صائغ قمّى و محمّد بن أحمد بن محمّد صيرفي معروف به ابن الدّلّال و
ديگران از مشايخ قم براى من حديث كردند كه علي بن حسين ابن موسى بن بابويه دختر
(محمّد بن موسى بن بابويه) عموى خود را به همسرى اختيار كرده بود ولى از او فرزندى
نداشت. لذا به حسين بن روح- رضى اللَّه عنه- نوشت كه از امام زمان 7
خواهش كند كه برايش دعا فرموده و از خداوند بخواهد فرزندانى فقيه باو عطا فرمايد،
پس از ناحيه مقدّسه پاسخ رسيد كه تو از همسر كنونى