آن، آماده سازد؛ يعنى اسباب پذيرايى محبوب
را به شكل شايستهاى درخانه دل خود، مهيّا ساخته، براى رسيدن به آن تلاش كند و
نسبت به آنچه از قدرت و اختيار او خارج است، اميد فضل و كرم خدا را داشته باشد.
اين حالت، رجا نام دارد ولى هرگاه اسباب رسيدن به آن امر مورد انتظار را آماده
نكرده باشد، آن را غرور و نادانى مىنامند.
اگر بندهاى تخم ايمان را در سرزمين دل افشانده، با آب طاعت و عبادت
خدا آبيارىاش كند و صفحه دل را از خار و خاشاك انحرافات اخلاقى پاك سازد و در اين
حال به انتظار فضل خدا بنشيند كه خدا او را تا فرا رسيدن لحظه مرگ بر ايمان و عمل
صالح ثابت بدارد و رحمت و آمرزش خود را شامل حال او گرداند، اين گونه انتظار، رجاى
حقيقى است.
رجاى حقيقى و دروغين
با توجه به معناى حقيقى رجا به اين نتيجه مى رسيم كه انسان هر چند
پارهاى گناهان را انجام داده باشد، بايد وظايف دينى خود را به بهترين شكل، انجام
داده، از گناهان خود توبه كند و بكوشد كه دوباره گِرد گناه نگردد و خود را از
انحرافات اخلاقى پاك نمايد و در عين حال، به لطف و كرم الهى براى آمرزش گناهانش
اميدوار باشد و نگويد كه با آن همه گناه، ديگر اعمال صالح، توبه و پاكسازى دل براى
من فايده ندارد. به عبارت ديگر، رجاى حقيقى بدون انجام عمل صالح، ترك گناهان و
پاكسازى دل، معنا ندارد و هر گاه كسى بگويد من به خدا اميد دارم، درحالى كه عمل
صالح انجام نداده و مرتكب گناه شود و قلب او لبريز ازانحرافات اخلاقى باشد و با
اين حال، بازهم منتظر بخشش الهى باشد، انتظار وى نادانى و غرور بوده و داراى رجاى
دروغين است. پيامبر اكرم صلىالله عليهوآله فرمود:
«انسان احمق كسى است كه نفس وى از هوسهاى شيطانىاش پيروى كند و در
عين حال،