مجموعه ورام ج 1 ص 227 احياء العلوم، ج 4، ص 78 [ص 66 احاديث
مثنوى] (1) مَثَل من و شما همچو مردى است كه آتشى برافروخته است آنگاه ملخها و
پروانهها خود را در آن آتش پرتاب مىكنند و او در صدد نجات و دفاع از آنان است.
من نيز در صدد نجات و پناه دادن شما از آتش جهنم هستم. اما شما از دست من بيرون
مىپريد و خود را همچنان در آتش مىافكنيد.
(2) شما همچون پروانهها خود را به درون آتش مىاندازيد ولى من
مىكوشم شما را (از سوخته شدن) نگه دارم.
[2]
قَالَ النَّبيُّ 6 و سلم: أَ لَا أُخْبرُكُمْ
بأَهْل الْجَنَّة؟ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّه، قَالَ: كُلُّ أَشْعَثٍ
أَغْبَرٍ ذي طَمْرَيْن لَا يُؤْبَهُ به لَوْ أَقْسَمَ عَلَى اللَّه لَأَبَرَّ
قَسَمَهُ.
تحصين ابن فهد حلى ص 19.
پيامبر اكرم 6 و سلم فرمود: آيا بهشتيان را به
شما خبر دهم كه چه كسانيند؟
گفتند: بلى يا رسول الله، فرمود: هر انسان ندار، ژوليده، غبارآلود
و از فقر به دو جامه بسنده كرده كه اگر بر خدا قسم بخورد قسمش برآورده شود.
السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى ج 3 ص 566 و غوالي اللئالي العزيزية
ج 1 ص 71. قسمت اول حديث در احياء العلوم، ج 4، ص 126، جامع صغير، ج 1، ص 52، كنوز
الحقائق، ص 17 نيز نقل شده است.
امام صادق 7 از پدرش امام باقر 7 نقل مىكند
كه فرمود: بيشتر بهشتيان بلاهت پيشه هستند.
گفتم: آيا آسيبديدگان بىخردند؟
به من فرمود: نه، آنان نسبت به آنچه ناپسندشان باشد بىتوجهى كنند
و خود را به نفهمى زنند.
هرگز بد گمانى بر تو غلبه نكند كه بين تو و دوستت صلح و صفايى باقى
نگذارد و گفته مىشود كه از ابزار تصميم مطمئن و دور انديشى (در آنجا كه دشمن در
كمين است) بد گمانى و سوء ظن داشتن است. تحف العقول ص 79.
(1) نشانه دور انديشى (در آنجا كه دشمن در كمين است) بد بينى و سوء
ظن- داشتن است.
[1] - هان! شما را بگويم كه بهشتيان چه كسانند؟ افرادى
ضعيف و به ظاهر ناتوان.
اما آنچنان( با اخلاص) كه خداوند
سوگندشان را تصديق و تأييد مىكند.
[2] - اكثر اهل بهشت از ضعيف عقلانند.( چون آنها شاكرِ
نعمت بودهاند نه شاكرِ مُنعم و همين نشانه ضعف عقلشان است.)
[3] - وقتى در بهشت وارد شدم اكثر بهشتيان را از كسانى
يافتم كه عقلشان ضعيف است