اسم الکتاب : نقد شبهات پيرامون قرآن كريم المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 305
جهت باشد كه
خود را ربّ اعلى مىدانسته و ساير خدايان را فرمانبردار خود قلمداد مىكرده است.
نيز
در آيات «الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ»[1] و
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»[2]
ممكن است تصوّر شود كه معناى «وَجَل» با معناى «طمأنينه» منافات دارد؛ پاسخ اين
است كه «طمأنينه» در نتيجه انشراح صدر حاصل مىشود كه خود ناشى از شناخت توحيد است
و «وَجل» حالتى است كه در اثر خوف از پيدايش «زيغ» و گمراهى از مسير هدايت به وجود
مىآيد و اين مقدّمه شناخت توحيد و انشراح صدر و پيدايش طمأنينه است؛ همچنان كه
قرآن نيز ميان آن دو جمع كرده و فرموده است:
«تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ
وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللَّهِ»[3].
در
واقع آنان در نتيجه باورهاى صحيح و استوار خويش به آرامش و ثبات درون دست
يافتهاند و شكّ و ترديد از دلهايشان زدوده شده است.[4]
اكنون
مواردى از آيات را كه تصور شده در آن اختلاف و تنافى وجود دارد، مورد بررسى قرار
مىدهيم:
پرسش:
خداوند مىفرمايد: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً
لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ». مفاد اين
آيه عام است و قرآن را هدايتگر همه مردم مىداند؛ حال آنكه ظاهر بسيارى از آيات
ديگر، تخصيص است و قرآن را هدايتگر گروههاى خاصّى مىشمارد؛ مانند آيه
«ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ»[5] كه
قرآن را مايه هدايت متّقين مىداند و «هُدىً وَ مَوْعِظَةً
لِلْمُتَّقِينَ»[6] و
«هذا بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ