اصطلاح"
تَحَنُّث" كه در برخى از روايات در ارتباط با آغاز وحى بر پيامبر صلى الله
عليه و آله و سلم ذكر شده، از سوى واژهشناسان و شارحان حديث به صورتهاى گوناگون
تفسير شده و چندين معناى ديگر نيز از سوى دانشمندان معاصر به آن افزوده شده است.
به نظر مىرسد بررسى مجدد دادهها، سرنخى براى روشن شدن معناى" تحنّث" و
نظرات مرتبط با آن دراختيار ما قرار مىدهد. اين كار همچنين مىتواند به فهم
اوضاع و شرايط بعثت محمد صلى الله عليه و آله و سلم كمك كند.
واژهى"
تحنّث" در يك روايت مشهور در سيرهى ابن اسحاق در باب" مبعث رسول الله
صلى الله عليه و آله و سلم" ذكر شده است. (ابن هشام، 1936، ج 1، 251) روايت
مورد نظر به نقل از عبيد بن عمير بن قتاده الليثى[1]
و از طريق وهب بن كيسان[2] گزارش شده
است. عبيد بن عمير، روايت را در حضور عبدالله بن زبير و ديگران، از جمله وهب بن
كيسان، بيان كرده است. روايت مىگويد: پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم سالى يك
بار در كوه حراء[3]
2 اقامت مىگزيد. اين سنت، تحنّث نام داشت و قريش در دوران جاهليت آن
را انجام مىداد وَكانَ ذلكَ ممّا تَحَنّثَ به قريش فىالجاهلية. پيامبر صلى الله
عليه و آله و سلم هر سال در آن ماه مجاورت مىكرد و به فقيرانى كه از او درخواست
يارى
[1] . ابن حجر، تهذيب التهذيب، ج 7، ص 71( در سال 67
هجرى درگذشت؛ او قاص اهل مكه بود)؛ الذهبى، تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 50( درگذشت او را
سال 74 هجرى ثبت كرده است)؛ همان، تاريخ الاسلام، قاهره، 1368/ 9- 1948؛ ج 3، ص
190، تاريخ وفات مطرح شده ازسوى اف. بول، يعنى سال 98 هجرى در منبع زير ظاهراً
اشتباه است:
lhuB. F، sdemmahuM nebeL saD،. de dnoces، redeahcS. H. H. lsnart، grebledieH، 1955، 134. p،. 24. n
[2] . ر. ك. ابن حجر، تهذيب التهذيب، ج 6، ص 166(
درگذشت 126 يا 129 هجرى)؛ السيوطى، اسعاف المبطأ، قاهره، بى تا، ص 41( تاريخ وفات
او را سال 127 عنوان مىكند.)
[3] . براى پى بردن به جفرافياى اين مكان، ر. ك.
محمدحميدالله، پيامبر اسلام، پاريس، 1956، ج 1، ص 64، كوه نور كنونى، تنها در يك
كيلومترى محل خانه محمد صلى الله عليه و آله و سلم واقع شده است ...؛ و ارّام بن
الأسبق، اسماء جبال تهامة، ويرايش: عبدالسلام هارون، قاهره، 1956، نوادر
المخطوطات، ج 8، ص 419)؛ الفاسى، شفاء الغرام، قاهره، 1956، ج 1، ص 1- 280.