از
ويژگىهاى اين تفسير مىتوان به توجه كردن به مشكلات مسلمانان، بررسى علل
عقبماندگى جامعه اسلامى، امكان ساخت جامعهاى قوى، برخورد درست علمى با زندگى،
برخورد با دشمنان و پاسخگويى به تهاجمات فكرى استعمارگران اشاره كرد.
ب-
محاسن التأويل: جمالالدين ابوالفرج محمد بن محمد معروف به قاسمى (م 1332 ق) معتقد
است قرآن در بردارنده اسرار علوم كائنات است و طبق همين اعتقاد تفسير خود را تأليف
نمود.
ج-
تفسير مراغى: تفسير احمد مصطفى مراغى (م 1371 ق) از جامعترين تفاسير معاصر است و
سبك و طريقه نقل مطالب و نظم مباحث آن متناسب با نيازهاى زمان است. توجه به اسرار
تشريع و فلسفه احكام از امتيازات اين تفسير است. وى مشكلات جوامع و علل انحطاط
دولتهاى اسلامى را با استناد به آيات قرآن بيان مىكند و براى توافق علم و قرآن
كوشش نموده است.
د-
فى ظلال القرآن: اين اثر تأليف سيد بن قطب (م 1386 ق) است. اين تفسير از بهترين
تفاسير ادبى- اجتماعى است كه با هدف احياى نهضت اصيل اسلامى به نگارش درآمده است.
ه--
الميزان فى تفسير القرآن: الميزان تفسيرى جامع و در بردارنده مباحث نظرى و تحليلى
است كه توسط سيد محمدحسين طباطبايى (م 1402 ق) به رشته تحرير درآمد داراى
ويژگىهاى زيادى است از جمله:
1.
جمع ميان دو روش تفسير موضوعى و ترتيبى؛
2.
تفسير سوره بر اساس وحدت موضوعى و انسجام هر سوره؛
3.
استمداد و بهرهگيرى از «روش تفسير قرآن به قرآن»؛
برخى
ديگر از تفاسير ادبى- اجتماعى عبارتند از: الفرقان فى تفسير القرآن/ شيخ محمد
صادقى تهرانى؛ من وحى القرآن/ سيد محمدحسين فضلالله؛ تفسير نمونه/ ناصر مكارم
شيرازى و جمعى از محققين؛ الكاشف/ محمدجواد مغنيه و التحرير و التنوير/ محمدطاهر
ابن عاشور.
3.
گرايش سياسى انحرافى
تفسيرهايى
كه با گرايش حزبى انحرافى به وجود آمدهاند، تفاسيرى هستند كه به صورت مقطعى و
پراكنده انجام گرفتهاند و چون مخاطبان آنها نوعاً به مبادى و آداب لغت عرب
آشنايى ندارند، نويسندگان آنها از همين زاويه تاريك سوء استفاده كرده، تلفيقات
خود را در