... كسانى
كه كتاب آسمانى به آنها دادهايم [يهود و نصارى] آن را چنان كه شايسته آن است،
مىخوانند آنها به پيامبر اسلام ايمان مىآورند.
و يا
در آيه ديگر مىفرمايد: لكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ
وَ الْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ
قَبْلِكَ (نساء/ 162)
ولى
راسخان در علم از آنها و مؤمنان (از امت اسلام) به تمام آنچه بر تو نازل شده و
آنچه پيش از تو نازل گرديده، ايمان مىآورند.
در
مقابل مكرر به كسانى اشاره كرده است كه با وجود اينكه اين هدايت عام به آنها
رسيده است، هدايت را نپذيرفته و از آن بهره نبردهاند:
الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (انعام/ 6/
12)
فقط
كسانى كه سرمايههاى وجود خويش را از دست داده و گرفتار خسران شدند، ايمان
نمىآورند.
بنابراين،
قرآن بيانى است براى همه مردم، اما نصيحت تنها دلهاى پرهيزگاران را مىلرزاند و
در آنها مؤثر مىافتد و تنها ايشانند كه اين هدايت و موعظه را مىپذيرند.
2.
حمل بار گناه ديگران ممكن است يا نه؟
قرآن
بارها از اين حقيقت سخن گفته است كه هر كس خود، بار گناه و كرده خويش را به دوش
مىكشد و كسى عمل و گناه ديگرى را سنگين بار نمىكند. از جمله آيات ذيل به اين
موضوع مىپردازد:
و
هيچ گنهكارى گناه ديگرى را متحمل نمىشود. وَ لا تَكْسِبُ كُلُّ
نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْها (انعام/ 164)
و
آن كس كه گمراه گردد، به زيان خود گمراه شده است و هيچ گنهكارى گناه ديگرى را
متحمل نمىشود. وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ
وِزْرَ أُخْرى وَ ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا
(اسراء/ 15)
هيچ
گنهكارى بار گناه ديگرى را بر دوش نمىكشد و اگر شخص سنگين بارى ديگرى را براى حمل
گناه خود بخواند، چيزى از آن بر دوش نخواهد گرفت، هرچند از نزديكان او باشد!
وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى وَ إِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلى حِمْلِها
لا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى (فاطر/ 18)