1- خداوند
حكيم از آنجهت كه هر كارش از روى حكمت و هدفدارى است و هيچ كارى را بيهوده انجام
نمىدهد، قرآن كريم را به عنوان كتاب جامع دين و شريعت اسلام براى هدفى نازل كرده
است و آن، اين است كه بشر از زمان نزول تا قيامت، برنامه زندگى خود را بر اساس آن
تنظيم كند و زمينه سعادت ابدى را براى خويش فراهم سازد. (فقيهى، 1378، ص 87)؛
2-
تحقّق اين هدف مستلزم آن است كه قرآن كريم بدون هر نقصان و زيادتى باقى بماند.
(همان، ص 82) نتيجه عدم زيادت و نقصان در قرآن كريم مسلتزم آن است كه قرآن كريم،
براساس هدايت پروردگار و با نظارت خود پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم جمعآورى
و مرتب شده باشد.
ب-
حكيم بودن پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم: امام شرفالدين در مقام استدلال عقلى
براى جمع قرآن توسط پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مىنويسد: پيامبرى كه به
حكمت بالغه معروف و خاتم انبياست و راهنمايىها و تدبيرهايش صرفاً به خاطر خدا و
حفظ كتاب او و هدايت بندگان است و تدبّر و تيزبينى او نسبت به عواقب امور براى
همگان روشن و نسب به آينده امت اسلامى حسّاس است وتدبيرهاى محتاطانه انجام مىداده
است، امكان ندارد كه قرآن، اين معجزه ابدى رسالت را پراكنده و بدون نظم و ترتيب
رها گذارد و از اين جهان رحلت نمايد. (شرفالدين، پيشين، ص 30) علّامه خويى نيز با
بيانى ديگر همين استدلال را اينگونه مطرح مىكند: رسول اكرم صلى الله عليه و آله
و سلم گذشته از آنكه مشمول هدايت و تدبير الهى است، خود حكيم و مدبّرى يگانه است
و مىداند كه قرآن كريم بايد تا قيامت، بدون هرگونه كاستى يا زيادتى باقى بماند؛
زيرا بعد از او پيامبرى ديگر نخواهد آمد؛ بنابراين، ضرورى است كه براى حفظ قرآن
كريم و به هدر نرفتن زحمتهاى بيست و سه سالهاش تدبيرى درست بينديشد. او بهتر از
هر سياستمدارى مىدانست كه در آن اوضاع و احوال سياسى، منافقان، مشركان، دولتهاى
بزرگ و پيروانى از اديان ديگر مىخواستند به هر صورت ممكن قرآن كريم را كه اساس
اسلام است، از بين ببرند و مىفهميد كه پراكنده گذاشتن آن، زمينه مناسبى براى
دشمنان اسلام است كه با تحريف قرآن اعتبار و حجيّت آن را مخدوش سازند. (فقيهى،
پيشين، ص 88)
1-
اهتمام پيامبر به قرآن: علّامه خويى اهتمام پيامبر به قرآن را مستلزم جمع در زمان
خود پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مىداند. وى در تبيين اين دليل عقلى
مىگويد: اهتمام فوقالعاده پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به خواندن و حفظ
نمودن آن ... تقاضا مىكند كه قرآن از نخستين روز نزولش و در عصر خود رسول خدا
جمعآورى و تدوين شده باشد. (الموسوى الخويى، پيشين، ص 253)