ص 41). در
روايتى ديگر چنين آمده: يا على قرآن پشت بسترم در صحيفهها، حريرها و كاغذها قرار
دارد، آن را برداريد و گردآورى كنيد آن را؛ وآنگونه كه يهود در نگهدارى تورات
اهمال كردند، اهمال نكنيد.[1] (القمى،
1387، ص 451)
ديدگاه
آيتالله معرفت با آيتالله خويى يك وجه اشتراك و يك وجه افتراق دارد وجه اشتراك
آن، اين است كه نظم و ترتيب آيات سور توقيفى بوده و در زمان خود پيامبر صلى الله
عليه و آله و سلم انجام شده است. وجه افتراق آن، اين است كه آيتالله خويى معتقدند
ترتيب سورهها و جمع بين الدفتين هم در زمان خود پيامبر انجام گرفته است. در حالى
كه آيتالله معرفت مىگويد: ترتيب سورهها و جمع بين لوحين بعد از پيامبر انجام
گرفته است.
نقد
و بررسى ديدگاه آيتالله خويى
آيتالله
خويى در مجموع 22 روايت (كه البته بهتر است سند تاريخى بگوييم) مربوط به جمع قرآن
را در البيان ذكر مىكنند؛ ايشان ضمن نقد و بررسى اين روايات شش دليل در پاسخ به
اين روايات ذكر مىكنند. ما در اين نوشتار، پاسخها را مورد نقد و بررسى قرار
مىدهيم. برخى از رواياتى كه آيتالله خويى به آنها استناد و پاسخ دادهاند را به
طور خلاصه ذكر مىكنيم.
1-
روايت زيد بن ثابت: زيد بن ثابت نقل مىكند كه ابوبكر در زمان جنگ يمامه به دنبال
من فرستاد و هنگام ملاقات با او، عمر نيز نزد او بود. ابوبكر گفت عمر نزد من آمده
مىگويد: در جنگ يمامه گروهى از قاريان قرآن از دنيا رفتند و ممكن است جنگهاى
ديگرى نيز پيش آيد و بقيه حافظان و قاريان نيز كشته شوند و در نتيجه بيشتر آيات
قرآن از بين برود و من صلاح را در اين مىبينم كه دستور دهى قرآن را جمعآورى
نمايند. ابوبكر نيز مىگويد: تو جوانى هستى عاقل و مورد اطمينان و راستگو هستى و
تو در زمان پيامبر كاتب وحى بودهاى حالا نيز جمعآورى قرآن را به عهده بگير. زيد
مىگويد: دامن همت به كمر بستم و قرآن را از لوحهها و كاغذها و تخته پارهها و از
سينههاى مردم جمعآورى كردم تا دو آيه را نزد ابى خزيمه انصارى يافتم. زيد
مىگويد: اين قرآن با اين زحمات طاقت فرسا از منابع
[1] . ان رسول الله قال لعلى يا على، القرآن خَلفَ
فَراشى فى المصحف والحرير والقراطيس فخذوه واجمعوه ولا تضيعوه كما ضيعت اليهود
التوراة ...