responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : معرفت قرآنى المؤلف : معرفت، شيخ محمد هادى    الجزء : 1  صفحة : 14

به قلم استاد به زودى وارد بازار نشر مى‌شود. تفسير الاثرى الجامع، اولين تفسيرى است كه با رويكرد تقريب بين همه مذاهب اسلامى تأليف شده است و به صورت مبسوط همه آيات و روايات را در خود دارد. اين تفسير تنها اثرى است كه يك‌جا تمام روايات را بر قرآن عرضه كرده و در آن روايات صحيح از غيرصحيح باز شناخته مى‌شود.

از اين مجموعه فقط يك جلد منتشر شده است و آن‌هم بيشتر به جهت بازخوردهايى بود كه ممكن بود نسبت به اين تفسير وجود داشته باشد و پنج جلد ديگر نيز كه به قلم خود ايشان تحرير شده است، اميدواريم هرچه زودتر منتشر شود. آن چه به عنوان هنر علمى ايشان مى‌توان در اين تفسير ديد چيزى است كه در سوره بقره خودش را نشان داده است. روند شكل گيرى و مراحل اين تفسير:

1- در تفسير اثرى تمام روايات از سه قرن اول از هر مكتبى به صورت دائره‌المعارف جمع گرديد كه خودش طرح عظيمى است. كار ابتدايى تجميع، محصول تلاش 12 نفر است كه از كتب شيعه و اهل سنت و حتى نواصب و صحاح و مسانيد حدود 250 هزار فيش روايى جمع‌آورى شد. روايات سراسر قرآن ديده شد؛ چه روايات پيامبر و ائمه عليهم السلام و چه روايات نسل اول و دوم و سوم كه در باره قرآن اظهار نظر كرده بودند.

2- مرحله دوم، تحليل و بررسى اين روايات و عرضه آن بر قرآن و سنت كه كارى بس بزرگ‌تر و علمى‌تر است. در اين مرحله، بررسى، پالايش، تحليل اين روايات توسط خود استاد بود. اين كار تا آخر سوره بقره كه همزمان با رحلت ايشان بود، ادامه داشت و در روز دوشنبه ايشان اين كار را تحويل ما دادند و چند روز بعد ايشان رحلت كردند.

در عالم تشيع كتاب‌هايى مثل كتاب خلاف شيخ طوسى به صورت فقه مقارن نوشته شده و يا كتاب‌هاى اعتقادى و يا كتب تفسيرى مثل مجمع‌البيان طبرسى و ... ولى اين كارها بسيار محدود بوده است؛ ولى اين كه تا سه قرن همه روايات در يك‌جا جمع شود كارى ابتكارى و بديع است كه آيت‌الله معرفت در پى انجام آن بودند. در اين كار هدف نهايى اين است كه فرهنگ اهل بيت عليهم السلام بايد خودش را نشان بدهد، اين زيبايى در زمانى جلوه مى‌كند كه اين حرف‌ها در كنار حرف ديگران باشد تا زمينه قضاوت ديگران فراهم شود؛ بنابراين روايات بايد جمع‌آورى و سپس تحليل شوند تا روايات صحيح مشخص شوند.

استاد مبانى زيادى در اين كار دارند كه مهم‌ترين آن‌ها عبارتند از:

اسم الکتاب : معرفت قرآنى المؤلف : معرفت، شيخ محمد هادى    الجزء : 1  صفحة : 14
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست