responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : معرفت قرآنى المؤلف : معرفت، شيخ محمد هادى    الجزء : 1  صفحة : 13

الفقيه أبعادها و حدودها؛ ولايت فقيه؛ جامعه مدنى (مجموعه مقالات)؛ مالكيه الأرض؛ احكام شرعى (رساله عملى)؛ تمهيد القواعد؛ حديث لاتعاد، حديث من زاد فى صلاته؛ علوم قرآنى؛ تاريخ قرآن؛ التفسير الاثرى الجامع.

ارزش كتاب التفسير الاثرى الجامع‌

از آنجا كه كتاب التفسير الجامع الاثرى آخرين تأليف حضرت آيت‌الله معرفت مى‌باشد، به جهت وضعيت آن، گزارشى در اين زمينه حجت‌الاسلام مهدى رستم‌نژاد در همايش بزرگداشت آيت الله معرفت در دانشگاه مفيد ارايه نمودند كه براى استفاده عموم آورده مى‌شود. ايشان با اشاره به برخى از ابعاد وجودى اين عالم فرزانه گفت:

وى در علوم مختلف صاحب نظر بود و آخرين تأليف ايشان تفسير الاثرى الجامع، نتيجه 50 سال فعاليت قرآنى و پشتوانه علمى ايشان است. وى خستگى ناپذيرى در تحقيق و قلم تعقلى و منطقى را از ويژگى هاى ديگر استاد معرفت دانست واظهار داشت: با همه گستردگى در علوم، او در همه عرصه ها چون فقه، حكومت، علوم قرآنى و سياست قلم مى زد و هيچ‌گاه در نگارش خود از دايره منطق و تعقل خارج نشد. وى همچنين، آيت‌الله معرفت را عالمى مجاهد و نستوه و در عين حال فرزانه و متكلم معرفى و بيان كرد: او عالمى آشنا به مسايل روز بود و در كنار امام و ياران او در جبهه حضور داشت. وى قلمى توانا و استوار و اعتقاد راسخ به نقد افكار خويش داشت، به گونه اى كه تا سخنان خود را در معرض نقد قرار نمى‌داد آن را كتابت نمى‌كرد و نقدپذيرى يكى از اخلاقيات قرآنى استاد بود. كتاب تفسير الاثرى الجامع به عنوان آخرين اثر مكتوب آيت‌الله معرفت شامل و جامع همه روايات شيعه و سنى در همه فرقه ها و مذاهب است، آنچه‌در سه قرن نخست اسلام روايت شده در اين دايره المعارف جمع‌آورى شده است. جمع‌آورى و در كنار هم قرار دادن روايات و احاديث شيعه و سنى و پس از آن ايجاد امكان داورى بين گفته‌هاى اهل بيت و ديگران و نشر افكار اهل بيت عليهم السلام از اهداف تأليف اين كتاب بوده است؛ هدف ديگر، عرضه روايات جمع‌آورى شده بر قرآن و صدور روايات اهل بيت به جهان اسلام است. آيت‌الله معرفت در بحث تفسير معتقد به دو روش تفسير اثرى و تفسير اجتهادى بود و تفسير قرآن به قرآن، قرآن به سنت، قرآن به قول صحابى و قرآن به قول تابعين را از زيرشاخه‌هاى روش تفسير اثرى و روش تفسير اثرى را بهترين راه براى نزديك شدن به امر خداوند از قرآن مى‌دانست. تفسير سوره بقره با اين روش‌

اسم الکتاب : معرفت قرآنى المؤلف : معرفت، شيخ محمد هادى    الجزء : 1  صفحة : 13
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست