اسم الکتاب : مصونيت قرآن از تحريف المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 80
ندارند، جز
گروهى بسيار ناچيز- كه در ميان شيعيان به حساب نمىآيند- همانند حشويه و ناقلان
حديث كه آنها نيز در بين اهل سنت از جايگاه و منزلتى برخوردار نيستند.
اين
مسأله خيلى روشن است كه عقيدهاى را نمىتوان به گروهى نسبت داد، هنگامى كه
سرشناسان و برجستگان آن گروه بدان معتقد نباشند. از اينجاست كه مىگوييم: شايد
امر بر برخى از نويسندگان مشتبه شده كه تير به تاريكى پرتاب كرده و اين عقيده پوچ
را به شيعيان نسبت مىدهند.
[تهمتهاى
ناروا]
يكى
از نويسندگان پيشين «ابن حزم ظاهرى» است كه شيعيان را متّهم كرده، مىنويسد: «همه
اماميه- در قديم و جديد- معتقدند قرآن دگرگون گشته، برخى مطالب- كه جزء قرآن
نبوده- بدان افزوده، بخشهاى فراوانى از آن كاسته و قسمتهاى زيادى نيز تبديل شده
است، به جز «على بن حسين» «سيد مرتضى علم الهدى» كه تحريف قرآن را انكار كرده،
قائل آن را كافر مىشمارد و همچنين دو يار او ابو يعلى ميلاد طوسى و ابو القاسم
رازى.»[1]
اى
كاش شيعيان قائل به تحريف را نام مىبرد، زيرا مذهب شيعه- كه به امامت و اصل عدل
معتقدند- جز راهى كه «سيد مرتضى» و استادش «شيخ مفيد» و معاصرش «شيخ طوسى» و
همانند ايشان پيموده و ترسيم كردهاند نيست. بنابراين جدا كردن چنين اشخاصى،
بهمعناى خارج نمودن سران مذهب و سرشناسان طايفه است، چرا كه مذهب و طريقت، در اين
برجستگان تجسم مىيابد، نه در افرادى ناچيز و ناشناس.
«ابو
الحسين عبد الرحيم بن محمد خياط» معتزلى نيز از وى پيروى كرده و در