اسم الکتاب : مصونيت قرآن از تحريف المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 47
نمىتواند
غير از اين قرآن متواتر باشد كه در دسترس همگان است وگرنه، لازم آيد خداوند ما را
به برنامهاى مكلف سازد كه از طاقت و توانمان خارج است [و خداوند حكيم چنين تكليفى
نمىكند].
بنابراين،
واجب است اخبار را بر همين قرآن موجود عرضه كنيم و «اخبار نقيصه» هرگاه بر اين
قرآن عرضه شود با آن مخالف است چون مىگويد:
اين
قرآن با قرآنى كه بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نازل شده فرق دارد و چه تكذيبى
از اين شديدتر است.»[1]
«سيد
محمد مهدى طباطبائى بحر العلوم» (متوفاى 1155 ه. ق) نيز در كتاب «فوائد الاصول»
مىگويد: «همه دانشمندان اسلامى- از عهد رسالت تا امروز- اتفاقنظر دارند كه بايد
به قرآن مراجعه كرد و در اصول و فروع به آيات محكمش تمسك جست، بلكه واجب مىدانند
احاديث هم بر قرآن عرضه و با آن سنجيده شود همانطور كه اين دستور در اخبار متواتر
آمده است.»
سپس
مىافزايد: «حجّت و معيار، همين قرآن است كه اصل و قرائتش هردو متواتر است و
قرائتها يا آياتى كه متواتر نيستند ارزش و اعتبارى ندارند.»[2]
تا
اينجا روشن شد كه روايات عرض، با تحريف قرآن مغايرت دارد، اما محدث نورى گفته
است: «دستور عرضه روايات بر كتاب خدا از جانب پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و در
زمان حياتش صادر شده ولى كاستى و دگرگونى در قرآن، بعد از وفات پيامبر صلّى اللّه
عليه و آله رخ داده است.»
سپس
اضافه مىكند: «روايات عرض كه از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيده مقدار بسيار
ناچيزى است و با رخ دادن تحريف بعد از او و قابل اجرا نبودن آن دستور، هيچ منافاتى
ندارد.»[3]