اسم الکتاب : مصونيت قرآن از تحريف المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 46
كه خود
مقياس، مشكوك باشد. حال حساب كنيد هرگاه روايات تحريف، بر آن آياتى كه برخى
پنداشتهاند تحريف شده عرضه گردد تا موافق كتاب خدا باشد، اين عرضه بر مقياس
مشكوك، و «دور» باطل[1] است. و اگر
بر غير آن آيات عرضه گردد و با آن سنجيده شود كه با آن مخالف است همانند آيه نفى
باطل و آيه حفظ: «لا يَأْتِيهِ
الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ»[2] و
«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»[3] [لذا طبق دستور پيامبر صلّى اللّه عليه و آله
بايد آن روايات رها شوند].
ب)
روايات بايد بر همين قرآن متواتر و شناخته شده نزد همه مسلمانان عرضه گردد، چرا كه
مقياس بايد امرى قطعى و مسلم باشد، همانطور كه در جهت اوّل گفتيم.
حال
اگر روايات تحريف، بر قرآن موجود عرضه گردد مىبينيم شديدا با آن مخالف است و
صريحا آن را تكذيب مىكند، چون مفاد اخبار تحريف، اين است كه قرآن سالم نمانده و
با قرآنى كه بر پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله نازل شده تفاوت دارد [باز
مىبينيم اين روايات- طبق دستور پيامبر- از درجه اعتبار ساقطند].
«محقق
ثانى»[4] (متوفاى
940 ه. ق) رسالهاى در ردّ احتمال كاستى در قرآن نوشته و در آن به همين استدلال
تمسك جسته، مىگويد: «هرگاه حديث، مخالف دليل قطعى؛ يعنى كتاب، سنت متواتر و اجماع
بوده و قابل تأويل نباشد، بايد به دور افكنده شود و همه دانشمندان ما بر اين
قاعده، اجماع و اتفاقنظر دارند.»
سپس
مىگويد: «منظور از كتاب الله- كه بايد روايات بر آن عرضه گردد-
[1] . يعنى: براى اثبات درستى روايات تحريف، بايد آن را
به قرآن عرضه كنيم. حال اگر به خود آيات مورد بحث عرضه گردند اين« دور» است و
محال، گويا با اين روايات خواستهايم آن آيات را اثبات كنيم آنگاه با آن آيات
خودساخته، صحت آن روايات را اثبات نماييم. م.