اسم الکتاب : فرهنگ اعلام جغرافيايى - تاريخى در حديث و سيره نبوى (ترجمه المعالم الأثيره فى السنة و السيرة) المؤلف : حسن شراب، محمد محمد؛ مترجم حميد رضا شيخي الجزء : 1 صفحة : 340
قرار دارد و بناى آن از پشت شبّاك براى هر زائرى نمايان است، ولى
افراد را به آن راهى نيست و روزگارى محل نماز و عبادت شيفتگان اهل بيت عليهم
السّلام بوده است.[1]
در
روايات اهل بيت عليهم السّلام به مناسبتهاى مختلفى از اين محراب ياد شده است.
امام
مجتبى عليه السّلام مىفرمايد: مادرم فاطمه عليها السّلام را شب جمعهاى در محراب
عبادتش ديدم كه تا طليعه صبح ايستاده و نام مردان و زنان مؤمن را به زبان مىآورد
و برايشان بسيار دعا مىكرد و براى خود دعا نمىكرد، گفتم:
و
در روايات ديگر از درخشش نور از چهره آن حضرت به هنگام عبادت در محراب سخن به ميان
آمده است.[3]]
(1)
محسّر:
(به
ضمّ اول و فتح دوم و كسر و تشديد سين)، جايى است ميان مكّه و عرفه. به قولى: ميان
منا و عرفه و به قولى هم: ميان مزدلفه و منا كه نه از منا است و نه از مزدلفه،
بلكه وادى مستقلى است.
در
حديث از جابر آمده است كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: تمام عرفه موقف است
و از وادى عرنه بالا رفتند و تمام جمع (مزدلفه يا مشعر الحرام) موقف است و از وادى
محسّر بالا رفتند.
«محسّر»
وادى كوچكى است كه از ميان منا و مزدلفه مىگذرد و جزو هيچ يك از آن دو نمىباشد.
محسّر معروف همان است كه حاجيان هنگام عبور از بين منا و مزدلفه، از آن مىگذرند و
علامات و نشانههايى براى آن نصب شده است.
(2)
محصّب:
(به
ضمّ اول و فتح دوم و فتح و تشديد صاد)، بر وزن اسم مفعول، از حصباء يا حصب است، به
معناى پرتاب كردن سنگريزه. محصّب جايى است ميان مكه و منا كه به منا نزديكتر است.
امروزه
به نام مجرّ الكبش معروف است و بعد از عقبه بزرگ، از طرف مكّه تا گشادگى ميان دو
كوه را در بر مىگيرد.
______________________________
(1). مدينهشناسى، ج 1، ص 152
اسم الکتاب : فرهنگ اعلام جغرافيايى - تاريخى در حديث و سيره نبوى (ترجمه المعالم الأثيره فى السنة و السيرة) المؤلف : حسن شراب، محمد محمد؛ مترجم حميد رضا شيخي الجزء : 1 صفحة : 340