responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه روضة کافي شيخ کليني المؤلف : آژير، حميد رضا    الجزء : 1  صفحة : 368

آنها چه مى‌گويند؟ عرض كردم: مى‌گويند: چه بسا كه در سخن عرب فرزندان مردى را به خود آن مرد نسبت دهند و شخص ديگرى آنها را به خود نسبت دهد و بگويد: فرزندان ما.

ابو الجارود مى‌گويد: امام عليه السّلام فرمود: اى ابا الجارود! اينك از كتاب خدا آيه‌اى به تو مى‌دهم كه دلالت دارد بر آنكه حسن و حسين عليهما السّلام از پشت پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم هستند و اين دليل را جز شخص كافر رد نكند. عرض كردم: قربانت گردم اين آيه در كجاست؟ فرمود:

آن جا كه خداوند مى‌فرمايد: ... وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ‌ ...[1] پس اى ابا الجارود! از آنها بپرس آيا براى پيامبر اكرم حلال بود كه با زنهاى حسن و حسين عليهما السّلام ازدواج كند؟ اگر در پاسخ بگويند آرى كه مسلما دروغ و بيهوده سخن گفته‌اند، و اگر بگويند: نه، پس آن دو پسران صلبى پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم باشند.

داستانى از جنگ احد و وفادارى على عليه السّلام‌

[502] حسين بن ابى العلاء خفّاف به نقل از امام صادق عليه السّلام مى‌گويد: چون در جنگ أحد مردم از اطراف پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم پراكنده شدند و گريختند حضرت صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم رو به آنها كرد و فرمود: منم محمّد، منم فرستاده خدا كه نه كشته شده‌ام و نه مرده‌ام. پس فلان و فلان به حضرت رو كردند و گفتند: در اين حال هم كه شكست خورده‌ايم باز هم ما را مسخره مى‌كند. على عليه السّلام و ابو دجانه و سماك بن خرشه رحمهم اللَّه همراه پيامبر ماندند. پيامبر ابو دجانه را خواند و فرمود: اى ابا دجانه! بازگرد كه من بيعت خويش از تو برگرفتم، و اما على، پس من از اويم و او از من. ابو دجانه پس از شنيدن اين سخن در برابر پيامبر بنشست و آب در ديده گرداند و گفت: نه، بخدا. و دوباره سرش را به آسمان بلند كرد و گفت: نه، بخدا. من خود را از بيعتى كه با تو بسته‌ام رها نخواهم كرد. اى فرستاده خدا! من با تو بيعت كرده‌ام پس به سوى كه روم؟ به سوى همسرى كه مى‌ميرد؟ يا فرزندى كه اجل مرگ مى‌ربايدش؟

يا خانه‌اى كه ويران شود؟ يا مالى كه فناپذيرد و عمرى كه سپرى گردد؟ پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم كه‌


[1]« و زنهاى فرزندانى كه از صلب شما مى‌باشند»( سوره نساء/ آيه 23).

اسم الکتاب : ترجمه روضة کافي شيخ کليني المؤلف : آژير، حميد رضا    الجزء : 1  صفحة : 368
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست