اسم الکتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني المؤلف : کمرهاي، شيخ محمد باقر الجزء : 1 صفحة : 614
خلق را از روى نياز نيافريده است پس مبرا از اين كيفيات و
محدوديتها است. جنب در لغت به معنى همجوار و نزديك است و امير المؤمنين از نظر قرب
به خدا جنب اللَّه است. حاجب وسيله ميان خليفه و مردم بوده است و به توسط او عرائض
و حوائج به خليفه مىرسيده و از طرف خليفه بوسيله او دستورات و جوائز به مردم
مىرسيده و به اعتبار اينكه پيغمبر واسطه ميان خلق و حق است، او را به عنوان حجاب
اللَّه توصيف كرده است.
[بررسى موضوع بداء]
در موضوع بداء توجه به
چند نكته بجا است:
1- بداء از نظر مفهوم
زبان و عرف.
2- حقيقت بداء از نظر
تعليمات شرع و نظر مذهبى.
3- چرا اين موضوع در
مسائل مذهب وارد شده است؟
4- منظور اصلى از اين
درس چيست؟ و چه اثر اعتقادى و اخلاقى دارد؟
[1- بداء از نظر مفهوم
زبان و عرف.]
نكته اول: بدا بدوا ...
آشكار شد. رخ داد ... ابدى الأمر: آن را آشكار كرد. بادى بالعداوة: آشكارا به
دشمنى بر خاست. از المنجد (البادى أظلم):
آغازكننده ستم، ستمكارتر
است، يعنى از پاسخ دهنده بدو. فما عدى مما بدى: از آنچه عيان است تجاوز نكرد. لفظ
بداء از نظر لغت و عرف عرب همان معنى آشكار شدن و رخ دادن دارد و معنى پشيمانى در
آن نيست.
[2- حقيقت بداء از نظر
تعليمات شرع و نظر مذهبى.]
نكته دوم: حقيقت بداء از
نظر تعليمات شرع و مذهب ظهور امرى است بر خلاف انتظار و بر خلاف موجباتى كه مردم
مىفهمند و از اين نظر گويند: بداء در امور تكوينى مثل نسخ است در احكام تشريعيه،
قانونى كه بطور مطلق تشريع شد و اعلام گرديد در نظر مردم ادامه دارد و تا اعلام
ثانوى آن را وظيفه ابدى خود مىدانند و اگر خلاف آن به آنها اعلام شود مىگويند:
نسخ شده است.
اسم الکتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني المؤلف : کمرهاي، شيخ محمد باقر الجزء : 1 صفحة : 614