پاسخ دين و مكتب باين سئوال اين است كه «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ»[1]
آن كسى كه عملا درجامعه زمام فرمان را، امر و نهى را از سوى پروردگار عالم بدست
مىگيرد «رسول» اوست. لذا در جامعه وقتى كه پيغمبرى آمد معنى ندارد كه با بودن
پيغمبر حاكم ديگرى بجز پيغمبر بر مردم حكومت بكند. پيغمبر يعنى همان كسى كه بايد
زمام قدرت را در جامعه بدست بگيرد. حاكم باشد اما وقتى كه پيغمبر از دنيا رفت
تكليف چيست؟ و وقتى كه پيغمبر خدا مثل همه انسانهاى ديگر از دنيا رفت و جان به جان
آفرين تسليم كرد آنجا چه كنيم؟ آيه قرآن پاسخ مىدهد: «والذّين آمنوا»، مومنان ولى
شما هستند. كدام مومنان؟ هركه به مكتب و دين ايمان آورد او ولى و حاكم جامعه
اسلامى است؟! اين كه لازم است كه به عدد همه نفوس مومن حاكم داشته باشيم. آيه قرآن
مى خواهد ضمن آنكه روى انسان معلوم مشخصى انگشت مى گذارد و كسى را كه در نظر شارع
و قانونگذار اسلام مشخص است بر مردم حكومت ميدهد، مى خواهد علت انتخاب يا انتصاب
او را هم بگويد و به اين وسيله معيار بدست بدهد ... بنابراين در اسلام ولىّ امر آن
كسى است كه فرستاده خداست؛ آن كسى است كه خود خدا معين مىكند. چون فرض اين است كه
به حسب طبيعت خلقت و آفرينش، هيچ انسانى حق تحكّم بر انسانهاى ديگر را ندارد.
تنها كسى كه حق تحكم دارد، خداست و چون خدا حق تحكم دارد، خدا مىتواند طبق مصلحت
انسانها اين حق را به هركسى كه مىخواهد بدهد و مىدانيم كه كار خدا بيرون از
مصلحت نيست؛ ديكتاتورى نيست؛ قلدرى نيست؛ زورگويى نيست؛ كار خدا طبق مصلحت انسانها
است. و چون طبق مصلحت انسانهاست پس بنابراين او معين مىكند و ما هم تسليم
مىشويم.
او پيغمبر و امام را معين مىكند و براى بعد از امام نيز صفاتى را
معين مىكند