تكيه مىشود، به خاطر همين ريشهى بسيار
عميق و عريقى است كه در اسلام نسبت به اين قضيه هست. اين يك نكته است كه نبايد از
نظر دور باشد ... پيام غدير به دنيا، پيام الگوى حكومت اسلامى است.[1] امام ما براى حيات دوبارهى اسلام،
درست همان راهى را پيمود كه رسول معظم (صلى الله عليه واله وسلم) پيموده بود؛ يعنى
راه انقلاب را. در انقلاب، اصل بر حركت است؛ حركتى هدفدار، سنجيده، پيوسته،
خستگىناپذير و سرشار از ايمان و اخلاص. در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبيين اكتفا
نمىشود؛ بلكه پيمودن و سنگربهسنگر پيش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور
قرار مىگيرد. گفتن و نوشتن هم در خدمت همين حركت در مىآيد و تا رسيدن به هدف-
يعنى حاكميت بخشيدن به دين خدا و متلاشى ساختن قدرت شيطانى طاغوت- ادامه مىيابد: «هُوَ الَّذى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ
لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ[2]».[3]
3- 2. سنّت اميرالمؤمنين (عليهالسلام)
بُعدى از زندگى اميرالمؤمنين (عليه السلام)، در ميدان حكومت است. آن
وقتى كه اين انسان بزرگانديش و بزرگ، بالاخره بر مسند قدرت و حكومت دست پيدا كرد،
در آن دوران كوتاه، كارى كرد كه اگر سالهاى سال، مورخان و نويسندگان و هنرمندان،
بنويسند و تصوير كنند، كم گفتهاند و كم تصوير كردهاند. وضع زندگى اميرالمؤمنين
در دوران حكومت، قيامتى است. اصلا على (عليه السلام) معناى حكومت را عوض كرد. او
تجسم حكومت الهى، تجسم آيات قرآن در ميان مسلمين، تجسم
«أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهم»[4] و
[1] - ديدار رهبر معظم انقلاب هزاران نفر از قشرهاى
مختلف مردم به مناسبت عيد سعيد غدير خم 27/ 9/ 1387
[2] - او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق
فرستاد، تا آن را بر همه آيينها غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند!(
توبه: 33)
[3] - پيام رهبر معظم انقلاب به مناسبت اولين سالگرد
ارتحال حضرت امام خمينى( ره) 10/ 3/ 1369
[4] - در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود
مهربانند.( فتح: 29)