اسم الکتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد المؤلف : سبحانى، شيخ جعفر الجزء : 1 صفحة : 57
اكنون بايد دقت كرد كه آيا اين كارهاى خارق
العاده مستقيما كار خدا است؟ اگر چنين است پس چرا به موسى دستور مىدهد كه عصاى
خود را بر سنگ و دريا بزند؟ اگر اراده و خواست موسى در اين پديدهها كوچكترين
تأثيرى ندارد چرا به او فرمان مىدهد چنين كار لغوى را انجام دهد؟ بلكه كافى است
كه او دعا كند و خدا دعاى او را در مورد رفع تشنگى و عبور بنى اسرائيل، با انفجار
كوه و شكافته شدن دريا، مستجاب سازد.
در صورتى كه مىبينيم خداوند پس از دعا و درخواست موسى به او مأموريت
مىدهد كه عصاى خويش را بر سنگ و دريا بكوبد. از اينجا استفاده مىشود كه علل
كار، اراده و خواست و يا به عبارت بهتر: معنويت موسى است كه او را بر چنين كارى
قادر ساخته است، و امّا اينكه چرا موسى از يك ابزار بسيار ساده استفاده مىكند،
نكته آن را در گذشته روشن ساختيم، و ديگر تكرار نمىكنيم.
3. قدرتنمايى ياران سليمان
قرآن مجيد در موارد زيادى كرامات و معجزات را به دارندگان آنان نسبت
مىدهد بهطورى كه اراده و خواست آنها را درپيدايش اين نوع پديدهها مؤثر مىداند،
و اين كار را با توحيد افعالى و اينكه همه
اسم الکتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد المؤلف : سبحانى، شيخ جعفر الجزء : 1 صفحة : 57