اسم الکتاب : نگاهى گذرا به نظريه ولايت فقيه المؤلف : مصباح يزدي، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 61
دوازده نفر هستند كه ويژگى مهّم همه آنها
اين است كه «معصوم» هستند و آنها را نه پيامبر بلكه خود خداوند متعال براى خلافت و
حكومت بعد از پيامبر نصب فرموده و پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله هيچ نقشى در
نصب آنها نداشته بلكه تنها وظيفه و نقش آن حضرت در اين زمينه، ابلاغ و رساندن
دستور خداوند به مردم بوده است:
يا ايّها الرّسول بلّغ ما انزل اليك من ربّك و ان لم تفعل فما
بلّغت رسالته[1] اى پيامبر ابلاغ كن آنچه را كه از جانب پروردگارت بر تو نازل گشته
است و اگر اين كار را انجام ندهى پس امر رسالت او را ادا نكردهاى.
اين آيه كه به اعتقاد شيعه در روز غدير خم و در مورد امر ابلاغ خلافت
حضرت على عليه السّلام نازل شده، به روشنى دلالت دارد بر اينكه خلافت و جانشينى
على عليه السّلام بعد از پيامبر به دستور و جعل خود خداوند بوده و پيامبر اكرم
صلّى اللّه عليه و اله در اين زمينه تنها نقش واسطه را داشته كه اين امر و فرمان
خداوند را به مردم برساند. در مورد يازده امام ديگر نيز مسأله به همين صورت است.
بنابراين همان مبنايى كه موجب مشروعيت حكومت و حاكميت پيامبر شد، يعنى نصب از طرف
خداوند، مبناى مشروعيت امامان معصوم عليهم السّلام نيز بوده است و همانطور كه در
مورد پيامبر گفتيم كه نقش مردم در مشروعيت حكومت آن حضرت صفر بوده و پذيرش و عدم
پذيرش آنان در مشروعيت پيامبر هيچ تأثيرى نداشت، در مورد امامان معصوم عليهم
السّلام نيز مطلب همين است و هيچ تفاوتى نمىكند. در مورد پيامبر گفتيم كه آن حضرت
از جانب خداوند دو حكم و دو منصب داشت يكى حكم و منصب پيامبرى و يكى هم حكم و منصب
حكومت؛ و همانطور