اسم الکتاب : نظام سياسى اسلام المؤلف : نصرتى، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 122
خلاصه و نتيجه
هر نظام سياسى، اعم از اينكه خود را ايدئولوژيك و ارزشمدار تعريف
كند يا لاتيك و صرفا مادى بداند، بر شالودههايى از عقايد و ارزشها استوار است و
منظومهاى از جهانبينى، اعتقادات و نظام فكرى خاص به جهتگيرىها، برنامهها و
عملكردهاى آن، سمتوسو و شكل ويژهاى مىبخشد.
با توجه به دوگانگى، كلىترين دستهبندى نظامهاى سياسى (دينى و غير
دينى) زيرساختهاى آنها را نيز مىتوان تحت دو عنوان «مبانى نظامهاى سياسى در
جهانبينى الهى» و «مبانى نظامهاى سياسى در جهانبينى مادى» بررسى نمود.
زيرساختهاى اساسى و مؤثر در نظام سياسى، عبارتند از: هستىشناسى،
انسانشناسى و جامعهشناسى، در جهانبينى الهى، هستى، مخلوق است. خالق هستى خداوند
يگانه و متعال، حق انحصارى حاكميت بر همهچيز از جمله انسان را دارد. در امر
قانونگذارى و حكم راندن بر جامعه به كسانى كه علمشان از منبع الهى سرچشمه مىگيرد
و تسليم امر الهى مىباشند، وضع قانون و ادارهى جامعه سپرده شده است. سامانبخشى
جامعه بايد براساس وحى انجام شود و پهنهى دنيا و آخرت، محيط توسعه و كمال انسان
است و درستى رفتار آدميان به باور آنان به معاد و تقواى آنان بستگى دارد كه به
صورت خودكنترلى، بقا و همگرايى جامعه دينى را تضمين مىنمايد.
در اين ديدگاه، موضوع اصلى، رشد و رستگارى انسان است و انسان جداى از
محدود شدن به حدود و شرايط محيطى از عنصر بسيار نيرومند اختيار و اراده بهرهمند
است و مىتواند به وسيلهى آن شرايط خود و ديگران را دگرگون سازد.
علاوه بر انسان، جامعه نيز احكام و شخصيت خاص خود را دارد و داراى
رشد، اضمحلال، پيروزى و شكت است. حكومت، بمثابه تجسم و تجسد ارادهى اجتماعى،
متكفل ولايت اجتماعى و متولى رشد و توسعهى جامعه است و در كلىترين مقياس، ولايت
جامعه، يا هماهنگ با ولايت ربوبى است و يا بر مدار ولايت طاغوتى و شيطانى، اداره
مىشود.
تاريخ صحنهى بروز ستيز دائمى ميان اين دو جريان است و تا آنجا كه
مشيت الهى بر آن تعلق گرفته باشد، اينرويارويى حق و باطل، ادامه يافته و سرانجام
به پيروزى و
اسم الکتاب : نظام سياسى اسلام المؤلف : نصرتى، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 122