اسم الکتاب : نظام سياسى اسلام المؤلف : نصرتى، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 121
طرف، جمعى كه دنيا و يا خود را مىپرستند و
در سوى ديگر گروهى كه خدا را پرستش مىكنند، قرار مىگيرند شكلگيرى حكومت در
اينگونه جوامع با چند هدف انجام مىشود.
1. تأمين امنيت اجتماعى و تداوم بهرهمندى از لذات مادى براى افراد
جامعه و جلوگيرى از تعدى و تجاوز به منافع افراد توسط ديگران.
2. توزيع امكانات و افزايش قدرت و توان افراد در بهرهمندى از منابع
مادى هستى و رفاه.
3. سازماندهى منافع جمعى به شكلى كه كمترين برخورد و تنازع و
پراكندگى در جامعه صورت گيرد. و نيز زمينهاى فراهم شود تا سطح بهرهمندى در رفاه
و دلبستگى به دنيا، افزايش يافته، به صورتى كه محور ادارهى جامعه، تأمين منافع
مادى باشد.
اين سازماندهى در بدترين شكل آن بر محور منافع فردى و نفسانى انجام مىگيرد.
در حكومتهاى استبدادى و ديكتاتورى نيز تنها اراده، خواست و منافع پادشاه و حاكم،
ملاك تنظيمات اجتماعى و توزيع منصبها و امكانات قرار مىگيرد.
در مقبولترين و لطيفترين شكل، حكومت پاسدار و حافظ منافع همگان
است؛ اما از آنجا كه امكان يكسانسازى منافع يك جامعه وجود ندارد، با كلاسه كردن
منافع گروهها و اجتماعات، «پلولاريسم» مقبوليت پيدا مىكند.
اسم الکتاب : نظام سياسى اسلام المؤلف : نصرتى، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 121