اسم الکتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى المؤلف : كريمى والا، محمد رضا الجزء : 1 صفحة : 96
آن خداوند است. ازاينرو اگر حكومتى مأذون
از آن حقيقت مطلق نباشد و به دور از امضا و رضايت او به سياست و تدبير امور
بپردازد، به طور قطع حاكميتى غاصبانه و آمريتى جائرانه خواهد داشت.
حال اگر مراد از مشروعيت و حقانيت حكومت، قابليت توجيه عقلانى آن، در
انتساب به حاكميت بالذات حق تعالى شد، سؤال اساسى آن است كه اين انتساب عقلانى در
سايه چه معيار و ملاكى امكانپذير است؟ به عبارتى ديگر، چه موقع مىتوان گفت حكومت
منبعث از اقتدار حق تعالى است و داراى مشروعيت و حقانيت است؟ اگر معيارى براى
احراز اين انتساب به دست آورديم و براساس آن توانستيم از روى عقل بپذيريم كه چنين
اقتدارى برخاسته از اقتدار حقيقى و بالذات خداى متعال است، به يقين اذعان خواهيم
كرد كه هويّت اين اقتدار منطبق با اراده و خواست حق تعالى بوده و آن را نمودى روشن
از حكومت الهى و دينى ارزيابى خواهيم كرد.
براى توجيه عقلانى انتساب حاكميت به اقتدار حقيقى بارىتعالى
معيارهايى قابل تصور است:
1. انتساب حاكميت به اقتدار خداوند، در صورتى است كه صاحبان حاكميت،
خود به معيارهاى الهى ايمان داشته باشند و همه سازمانها و نهادهاى قدرت به دست متديّنان
اداره مىشوند؛
2. انتساب حاكميت به اقتدار خداوند، زمانى است كه صاحبان حاكميت،
مدافع و مروّج ارزشهاى الهى بوده با هنجارىهاى دينى سر ستيز نداشته باشند؛
3. انتساب حاكميت به اقتدار خداوند، در صورتى است كه صاحبان حاكميت،
اوامر و نواهى الهى را معيار واقعى در قانونگذارى دانسته از حدود الهى تخطّى
نكنند؛
4. انتساب حاكميت به اقتدار خداوند، موقعى است كه صاحبان حاكميت
اسم الکتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى المؤلف : كريمى والا، محمد رضا الجزء : 1 صفحة : 96