اسم الکتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى المؤلف : كريمى والا، محمد رضا الجزء : 1 صفحة : 92
تصور نكنيد اگر به آنها مهلت مىدهيم به
سودشان است ما به آنها مهلت مىدهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيافزايند و
براى آنان عذاب خردكننده است.
استناد نموده تا ترفند ناروا و ناصحيح او را بر ملا سازد.[1] بررسى و نظر به انديشه دخالت مشيت
الهى در كردههاى انسان، به ويژه تفكر اقتضاى اراده خداوندى در اقتدار و اعمال
فرمانروايان، مبتنى بر درك مفهوم مشيت الهى و تقسيمات آن مىباشد كه در اين جهت،
بيان حضرت امام موسى بن جعفر عليه السّلام درباره اداره حق تعالى، شايان توجه است؛
آن امام همام چنين مىفرمايند:
إنّ للّه إرادتين و مشيتين؛ إرادة حتم و ارادة عزم، ينهى و هو
يشاء؛ يأمر و هو لا يشاء، أو ما رأيت أنّه نهى آدم و زوجته أن يأكلا من الشجر و هو
شاء ذلك؛ إذ لو لم يشاء لم يأكلا و لو أكلا لغلبت مشيئتهما مشيئة اللّه و أمر
إبراهيم بذبح إبنه و شاء أن لا يذبحه و لو لم يشاء أن لا يذبحه لغلبت مشيئة
إبراهيم مشيئة اللّه عز و جل؛[2] خداوند دو نوع مشيت و اراده دارد: يكى، اراده حتمى و غير قابل تخلّف
[يعنى اراده تكوينى] و ديگرى اراده به معناى تصميم و عزم [يعنى اراده تشريعى]
خداوند از يك شىء نهى مىفرمايد؛ درحالىكه تحقق آن، مورد مشيت و خواست او است و
يك شىء امر مىفرمايد؛ درحالىكه مشيت و خواستش با تحقق آن موافق نيست. آيا نديدى
خداوند، حضرت آدم و همسر او را از خوردن ميوههاى آن درخت منع نمود؛ در حالى كه
خوردن آنها، متعلق خواست و مشيت الهى قرار گرفت و اگر خداوند نمىخواست هرگز خواست
آنها بر مشيت او غلبه نمىكردند. و نيز حضرت ابراهيم را فرمان داد تا فرزند خويش
را ذبح كند؛ درحالىكه [وقوع] چنين چيزى را نخواسته بود؛ چه اگر