اسم الکتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى المؤلف : كريمى والا، محمد رضا الجزء : 1 صفحة : 245
2. نقد خودمختارى افراطى
بينش اومانيستى، با اصالت بخشيدن به انسان و اعتقاد به خود بنيادى او
نوعى خودمختارى و آزادى افراطى را در افراد معتقد به خود ايجاد مىكند و با تأكيد
صرف بر تمركز انسان بر حقوق خويش جايى براى تكليف و مسئوليت وى، باقى نمىگذارد و
اگر تكليفى هم برتافته شود، تنها براى تأمين حق آزادى انسان است.
آزادى افسارگسيختهاى كه در اين بينش تأييد مىشود، به جاى آنكه
فراهمآورنده زمينههاى شكوفايى انسان و تأمينكننده حقوق و نيازهاى واقعىاش
باشد، ابزارى براى ستم بر انسان و ناديده گرفتن حقوق و ارزشهاى حقيقى وى مىشود.
اين ازآنروست كه اميال و گرايشهاى حيوانى در انسان رهاشده و منقطع
از هدايتهاى الهى، با تسخير عقل و خرد انسانى، هواوهوس را معبود انسان مىگرداند
و با نگاه خودخواهانه و مغرورانهاى كه در انسان به وجود مىآورد، نه تنها او را
مستعد سركشى و طغيان در برابر خالق خويش مىسازد؛ بلكه در برابر ساير انسانها نيز
دست او را به هرگونه سلطهگرى، حريمشكنى و دستيازيدن به هر جنايتى باز مىگذارد.
بدينترتيب بينش انسانمدارى نه تنها انسان را در حرمان سعادت ابدى
وا مىگذارد، بلكه زندگى دنيايش را نيز به فساد و تباهى مىكشاند.
3. نقد طبيعتگرايى
اكثر قريب به اتفاق اومانيستها به نوعى طبيعتگرايى در مورد انسان
قائلند. آنان انسان را موجودى طبعى و همتراز حيوانات معرفى كرده، ردهبندى
جانوران را- خواه انسان و خواه غير انسان- صرفا قراردادى مىدانند.[1]
[1] - انسانشناسى، به نقل از: عزت اللّه فولادوند،«
سير انسانشناسى در فلسفه عرب از يونان تاكنون»، نگاه حوزه، ش 53 و 54، ص 104-
111.
اسم الکتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى المؤلف : كريمى والا، محمد رضا الجزء : 1 صفحة : 245