اسم الکتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى المؤلف : كريمى والا، محمد رضا الجزء : 1 صفحة : 192
آتن باستان برخلاف اشتهار به مردمسالارى،
بر بنيادى كاملا غير دموكراتيك استوار بوده است.[1]
بااينوجود و درحالىكه دموكراسى در يونان قديم و به خصوص در قرن پنجم قبل از
ميلاد توسعه يافت؛ اما هرگز به عنوان ايدهاى نو در عرصه حكمرانى به نحو فراگير
پذيرفته نشد و طرفداران چندانى در بين انديشوران و فلاسفه بزرگ آن دوران پيدا
نكرد.
حقوق مساوى شهروندان براى مشاركت در مجمع ملّى و بيان نظريات خود و
تصدّى سمتهاى كشورى، از يك سو و اينكه به طور قطع نتوانستند به نوعى به برابرى
قدرت در ميان شهروندان دست يابند، از جانب ديگر، به تنهايى كافى بود كه مشهورترين
منتقدان آتن، از جمله افلاطون (347- 428 ق. م) را به نظام سياسى آتن بيزار كند[2] و لذا به حق مىتوان وى را
سرسختترين دشمن دموكراسى و مخالف تمام عيار آن دانست.[3]
وى در كتاب جمهوريت، حكومت دموكراسى را به عنوان حكومتى كه عامل فساد سياسى و
دومين عامل پس از استبداد به شمار مىرود، معرفى كرده، به شدت با آن مخالفت
مىكند.[4] افلاطون
در ترسيم فرجام دموكراسى اظهار مىدارد كه دموكراسى در بلندمدت به نوعى زيادهروى
در ارضاى اميال و نوعى آسانگيرى منجر خواهد شد كه حرمت اقتدار سياسى و اخلاقى را
تحليل خواهد برده و ذهن شهروندان چنان حسّاس خواهد شد كه به مجرد آنكه گمان برند
كسى درصدد تحكّم به آنان است خشمگين و ياغى مىشوند و از آنجا كه طاقت فرمانبردارى
از
[3] -« بديهى است كه استبداد از هيچ نوع حكومتى به جز
دموكراسى سرچشمه نمىگيرد؛ زيرا به عقيده من همانا آزادى مطلق است كه منجر به اسارت
مطلق و ظالمانه مىگردد». جمهور افلاطون، ترجمه فؤاد رحمانى، ص 491.
[4] - همو، مدلهاى دموكراسى، ص 56( به نقل از جمهورى
افلاطون، ص 383.)
اسم الکتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى المؤلف : كريمى والا، محمد رضا الجزء : 1 صفحة : 192