اى پيامبر! با كفار و منافقان جهاد كن و بر آنان سختگير باش.
آيات جهاد در دو دسته جاى مىگيرند: نخست، آيات مقيد كه جهاد را بر
وجود فتنه و ظلم و آغاز جنگ و ايجاد ناامنى از نزد نامسلمانان مبتنى مىسازد.
اين دسته از آيات بيشتر ماهيت جهاد و جنگ دفاعى را بيان مىكنند كه
حق مشروع تمام جوامع و انسانهاست؛ دوم آن آيات مطلق كه بهطور مطلق به قتل كفار و
مشركان دستور مىدهند. 87
برخى خاورشناسان با توسل به اين آيات كوشيدهاند اسلام را جنگطلب و جنگمحور
بشناسانند. باوجوداين، هرگز جهاد در تفكر اسلامى براى كشورگشايى، قتل و نابودى
نفوس نبوده و ماهيتى اصلاحى و دعوتگرايانه دارد. به عبارتى، خود به يكى از مراحل
دعوت تبديل مىشود و به تعبير مفسران حالت دفاعى به خود مىگيرد، چنانكه سيره
سياسى دولت نبوى چنين بوده است.
از ديدگاه بيشتر مفسران شيعى و سنى، جهاد ماهيتى اصلاحى و در جهت
دعوت اسلامى دارد. از نظر آنان، جنگهاى سلطهطلبانه و توسعهجويانه نه فقط
مشروعيت ندارد، بلكه از نظر متون اسلامى به شدت نكوهيده است. بنابراين، جهاد دعوت
به سوى خدا و به منظور برافراشتن «كلمة اللّه» و نابودى باطل و ريشهكنى مفسده و
ناامنى برآمده از كردار مشركان و مفسدان است. همچنين لزوم دعوت پيش از جهاد و
مشروع نبودن جهادى كه به دعوت نپرداخته، از امورى است كه همه فقيهان و مفسران بر
آن اتفاق نظر دارند. 88
علامه طباطبايى با تأييد ماهيت تدافعى جهاد در اسلام مىنويسد:
قتال در راه خدا، چه دفاعى و چه ابتدايى، در حقيقت دفاع از حق
انسانيت است و آن، همان حق حيات است؛ زيرا شرك به خداى سبحان
اسم الکتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي المؤلف : مؤسسه آينده روشن الجزء : 1 صفحة : 177