اسم الکتاب : زمينه ها، عوامل و بازتاب جهانى انقلاب اسلامى، رهيافت فرهنگى المؤلف : ملكوتيان، مصطفى الجزء : 1 صفحة : 109
مشغول تحصيل بودند؛ ميزان باسوادى همچنان پايين بود[1]
و هنوز 68% بزرگسالان كشور بىسواد بوده، كمتر از چهل درصد كودكان، دوره دبستان را
مىگذراندند.[2]
درحقيقت، ورود كشور ما پس از پيروزى انقلاب اسلامى، بهويژه بعد از
ناكام گذاردن عراق در جنگ تحميلى پا به عرصه توسعه علمى فناورى گذارد. اكنون
(1390) بيش از 8/ 3 ميليون دانشجو در 119 دانشگاه و مركز آموزش عالى دولتى، 295
دانشگاه و مؤسسه آموزش عالى غيرانتفاعى، 550 دانشگاه پيامنور، 385 دانشگاه آزاد
اسلامى، 739 مركز آموزش عالى علمى- كاربردى، 274 مركز آموزش فنى- حرفهاى و تربيت
معلم و 28 دانشكده و مركز آموزش عالى وابسته به دستگاههاى اجرايى كشور در حال
تحصيلاند.
نتيجه رشد آموزش عالى در كشور، پيشرفتهاى بزرگ در دانشها و
فناورىهاى برتر و گوناگون از هوافضا و انرژى هستهاى گرفته تا پزشكى، سلولهاى
بنيادى، شبيهسازى حيوانات، نانو، ليزر، تسليحات نظامى، كالاهاى مصرفى، صنايع
خودروسازى و غيره بوده است.
همچنين، ميزان باسوادى در كشور به عدد صددرصد نزديك مىشود و از نظر
بهداشت عمومى، در سالهاى پس از پيروزى انقلاب اسلامى متوسط طول عمر ايرانيان حدود
بيست سال افزايش يافته است.
ه) شرايط و اوضاع سياسى
در اين قسمت به دو موضوع «استبداد شاه، روشها، ابزار و نتايج آن» و
«وابستگى به بيگانگان» اشاره مىشود.
يك. استبداد شاه، روشها، ابزار و نتايج آن
استبداد شديد شاه و به تبع او دولتمردان، امرى آشكار و زبانزد همگان
بود. او قدرتى جز قدرت خويش را برنمىتابيد و با هرگونه نفوذ مردمى مقابله مىكرد،
بهطورىكه اگر كسى از