اسم الکتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) المؤلف : حامدنيا، رسول الجزء : 1 صفحة : 57
همان گونه كه پيامبر (ص) را براى ابلاغ و
دعوت حق مبعوث و اختيار نموده است، براى حفظ اين دين و اداره امور دنيوى و سياست
دنيا به وسيله دين نيز برگزيده است».[1]
علّامه طباطبايى مىفرمايد: «پيامبر كسى است كه اصلاح معاش و معاد
مردم را از جهت اصول دين و فروع آن تبيين مىكند، آن گونه كه عنايت الهى در خصوص
هدايت به سوى سعادتشان اقتضا دارد».[2]
حضرت امام خمينى از قائلين به اين نظريه است كه دين براى امور دنيوى
و اجتماعى برنامه دارد. ايشان با پشتيبانى مردم بزرگوار ايران توانست در عمل ثابت
كند كه دين توانايى اداره جامعه بشرى را داراست.
وى مىفرمايد: «قرآن كريم و سنّت رسولاللّه آنقدر كه در حكومت و
سياست، احكام دارند، در ساير چيزها ندارند».[3]
با توجه به آنچه ذكر شد، در مىيابيم كه آنچه مورد خطاب دين واقع شده
زندگى و حيات آدمى است و اين حيات آدمى يك حقيقت است كه دو نشئه و ساحت دارد: يكى
ساحت دنيوى و ديگرى ساحت اخروى.
اين دو ساحت نه در عرض هم، بلكه در طول يكديگرند و ساحت اخروى بسته و
متأثر از ساحت دنيوى است. در واقع؛ زندگى اخروى عكسالعمل اعمال دنيوى است. با
بررسى دقيق متوجه مىشويم كه زندگى در امور دنيوى و اجت ماعى از ديدگاه اسلام به
امور اخروى بر مىگردد و به خاطر همين، دين بايد در امور دنيوى و اجتماعى وارد
شود.
از سوى ديگر هم اهميّت حضور دين را مىتوان دريافت، كه دين براى
سعادت و كمالنهايى انسان آمدهاست. امّا بديهىاست كه كيفيّت مناسبات سياسى،
اجتماعى، اقتصادى، فرهنگى و حقوقى بر رفتار و اخلاق فردى