اسم الکتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج المؤلف : صادقى تهرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 90
هنوز يك ماه نگذشته، و كسانى هم كه معذورند
ظاهراً واجب است در صورت امكان نائب بگيرند يا برايشان نائب گرفته شود.
ولى در عمره تمتع و نيز حج قرآن و افراد چنان نيست، زيرا در تمامى
عمر تنها يك بار بر مستطيعانش واجب است نو بس، هر چند بارها به حرم يا مكه برود، و
حج تمتع هم كه احرامش از خود مكه است.
11- عمره تمتع تنها در زمينه استطاعت هر دو عمره و حج تمتع واجب است،
ولى اگر فقط استطاعت عمره دارد فقط عمره مفرده واجب مىشود نه تمتع كه ضمن حج است.
12- در عمره حج افراد چنانچه در ماههاى حج انجام شود با انجام عمره
از احرام بيرون نمىرود بلكه همچنان در احرام است و با همان احرام حج را انجام
مىدهد، و نيز مىتواند همچنان تا ظهر عرفه به تلبيههايش ادامه دهد و نه آنكه با
ديدن خانههاى مكه تركش كند، برعكس عمره تمتع.
13- فاصلهميان اعمال عمره تمتع جز در صورت ضرورت و يا اختياراً بين
طواف وسيعش به اندازه دوازده ساعت جائز نيست، ولى فاصله ميان حلق يا تقصير و طواف
نساء در عمره مفرده هر اندازه هم كه باشد جائز است، جز آنكه در اين فاصله زن و مرد
بر يكديگر حرامند، چنانكه در طواف نساء حج نيز چنان است.
و نيز برخى فرقهاى جزئى ديگر كه در جاهاى خود مفصلًا خواهد آمد.
حج تمتع:
آيهاى كه حج تمتع را واجب كرده آن را ظاهراً در انحصار غيرحاضرين
مسجدالحرام مقرر كرده است كه: «فَإِذا أَمِنْتُمْ
فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَهِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا
اسم الکتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج المؤلف : صادقى تهرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 90