اسم الکتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج المؤلف : صادقى تهرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 89
نيز بدون فاصله بىاشكال است زيرا به كلى از
مورد روايات فاصله بيرون مىباشد، بلكه صريح بعضى اخبار اين است كه خوب است.[1]
و آنچه از احاديث مربوط درباره فاصله ميان دو عمره مفرده اصلى نمايان
است قدر مسلم اين است كه يك ماه و ده روز شرط استحباب مؤكد باشد، چنانكه حديث
گذشته هر دوى يك ماه و ده روز را دارد، و در خبر احمد ابن ابىعلى از حضرت باقر
(ع) است كه «اگر پيش از طواف و سعى عمره مفرده با زنش هم بستر شد چون عمرهاش را
فاسد كرده و اجب است يك شتر كفاره دهد و در مكه بايد بماند تا ماه ديگر بيايد و
سپس به بعضى از ميقاتها رفته مجدداً براى عمره مفرده محرم شود.»[2]
گرچه اينجا از جمله «در مكه بايد بماند ...» چنان مىنمايد كه انتظار
آمدن ماه ديگر واجب است، ولى از لحاظ اينكه به نص همين حديث عمره اوّلى باطل است و
فاصله يك ماه در صورت لزومش تنها بين دو عمره صحيح است، و اينكه در خبر اوّلى پس
از يك ماه ده روز به ميان آمده، چيزى بيش از استحباب اينگونه فاصلهها استفاده
نمىشود.
وانگهى اينجا هم فاصله يك ماه نيست، بلكه فقط انتظار كشيدن خروج از
ماهى اس كه عمره اوّلى را انجام داده، كه چه بسا يكى دو روز هم بيشتر نباشد.
10- هنگام دخول در حرم واجب است با احرام عمره مفرده داخل شود، مگر
براى آنان كه كارشان رفت و آمد به مكه يا حرم است، يا از احرام گذشته آنان
[1] - فقيه، ج 2، ص 459، ح 2966، ابىالجارود عن احدهما
پرسيدم از عمره پس از حج فرمود: خوب است» چنانكه اخبار صحيحه ديگر هم دارد
[2] - وافى، ج 2 2، ص 110، باب 73، چنانكه مسمع از حضرت
صادق( ع) و عجلى نيز از حضرت باقر( ع) همينگونهن با اختلاف اندكى در ألفاظ روايت
كردهاند.
اسم الکتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج المؤلف : صادقى تهرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 89