اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 74
امامان معصوم عليهم السّلام را در پيوند با
حق رهبرى اجتماعى و سياسى دانستهاند.[1] به اين
معنا كه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و امامان عليهم السّلام در بعد اجتماعى و
حكومتى، ازديگران سزاوارترند كه كارها را سامان دهند و دخالت كنند. هر مديرى در
حوزه مديريتى خود و كارهايى كه به عهده او گذاشته شده از ديگران سزاوارتر است به
انجام كارها و سر و سامان دادن به امور و بستن و گشودن آنها.
پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و امامان عليهم السّلام نيز در كارهايى
كه خداوند به عهده آنان گذاشته و در حوزه حكومت از هركس ديگر به انجام كارها و
بستن و گشودن امور، سزاوارترند.
چنين است حكم قواى سهگانه، كه هريك از آنها، در محدوده مسئوليتى كه
دارند، از ديگران سزاوارتر و شايستهترند كه دخالت ورزند و دستيازند.
از آنچه آمد، روشن شد كه فقيه نيز داراى چنين ولايتى نيست، وقتى كه
پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و يا امامان عليهم السّلام حق نداشته باشند در زندگى
خصوصى مردم به دلخواه و بدون رضايت آنان دخالت كنند به طريق اولى ولى فقيه چنين
حقى ندارد و به هيچروى نمىتواند بدون مصلحت در انتخاب شغل، كار، مسكن، انتخاب
همسر و يا نقل و انتقال مالهاى آنان، اراده خود را بر ديگران تحميل كند.
بر همين اساس، امام خمينى مىنويسد:
ثم إنّا قد أشرنا سابقا إلى أنّ ما ثبت للنبّي صلّى اللّه عليه و اله
و الإمام عليه السّلام من جهة ولايته و سلطنته ثابتة للفقيه، و أمّا إذا ثبت لهم
عليه السّلام ولاية من غير هذه
[1] - بلغة الفقيه، ج 3، ص 217؛ استاد شهيد مرتضى
مطهرى، مجموعه آثار، ج 73 ص 281 و الاسلام و الحكومه، ص 41 و ....
اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 74