اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 57
ديرينگى ولايت فقيه را نشان داديم.[1] در آنجا نگاشتيم: ولايت فقيه ريشه
در ژرفاى فقه شيعه دارد و از ضروريات فقه شيعه است، تا جايى كه شمارى از فقيهان
ادعاى اجماع كردهاند.
حاج آقا رضا همدانى[2] و سيد محمد
بحر العلوم[3] نيز در باب
نيابت عامه فقيه، ديدگاه ديگر فقيهان را پذيرفتهاند.
بيش از اين، در اينجا مجال نيست كه آراى فقيهان نامور را در باب
نيابت عامه فقيه يادآور شويم و از تكتك آنان نام ببريم.
معيارها و ترازها در به كار بستن ولايت
پيش ازا ين يادآور شديم: هرچند ظاهر اين تعبير: «ولايت مطلقه فقيه»
به ويژه با توجه به مفهوم لغوى مطلق و مطلقه، اين معنا را مىرساند كه حكومت مبتنى
بر ولايت فقيه، هيچ قيد و بندى ندارد و آزاد و رها از همهچيز است و هرگونه بخواهد
مىتواند عمل كند، ولى با ژرفانديشى و مطالعه همهسويه و دقيق در ويژگىهايى كه
ولى فقيه بايد داشته باشد و هرگاه، يكى از آن ويژگىها را نداشته باشد، كرسى ولايت
را از دست خواهد داد، جايى براى چنين برداشتى نمىماند. ولى فقيهى كه اسلام او را
نايب پيامبر و امام معصوم مىداند، قانونمند و برابر معيار و ترازهاى اسلامى حركت
مىكند، بلكه در
[1] - ر. ك: مجله« حوزه»، شماره 57- 56، مقاله جايگاه و
قلمرو حكم حاكم؛« كاوشى در فقه و علوم وابسته آن»، كتاب اوّل، مقاله حكم حاكم و
احكام اوّليه و مقاله انظار فقيهان در ولايت فقيه و همان مدرك، شماره اوّل، مقاله
ولايت فقيه از ديدگاه شيخ انصارى.