اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 58
قانونمندى و عمل به دستورهاى الهى، سرآمد
است.
ولى فقيه، در عمل بايد به معيارها و قانونها و آيينهايى پايبند
باشد، تا دستورها و فرمانهاى او، جلوهاى از فرمان حق باشند:
1. پايبندى دقيق و همهسويه به معيارها و آيينهاى اسلامى؛
2. نگهداشت مصلحت اسلام و مسلمانان در تمامى حركتها و برنامهها و
دستورها. امام خمينى كه بيشترين تأكيد را بر ولايت مطلقه فقيه داشت و حكومت الهى
خويش را بر اين اصل استوار ساخت، در جاىجاى كتاب ولايت فقيه وكتاب البيع، بر دو
شرط ياد شده پاى مىفشارد و از باب نمونه در ماهيتولايت فقيه مىنويسد:
حكومت در اسلام، به مفهوم تبعيت از قانون است و فقط قانون بر
جامعهحكمفرمايى دارد. آنجا هم كه اختيارات محدودى به رسول اكرم صلّى اللّه عليه
و اله و ولايت داده شده، از طرف خداوند است. حضرت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله
هر وقتمطلبى را بيان يا حكمى را ابلاغ كردهاند، به پيروى از قانون الهى بوده
است؛ قانونى كه همه بدون استثنا بايستى از آن پيروى و تبعيت كنند.[1]
آن بزرگوار، در كتاب البيع، پس از آن كه قلمرو حكومتى ولى فقيه را بسان قلمرو
حكومتى پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و امامان معصوم دانسته، مصلحتگرايى را براى
معصوم عليهم السّلام و فقيه لازم مىداند:[2]
حكومت اسلامى، استبدادى نيست كه در آن خواستههاى نفسانى يك فرد