گفتار او را حجّت بدانند، اين جنبه همان
ولايت تبليغ است كه معنا و مفهوم جعل سلطه در آن نيز به كار رفته است و ما از آن
تحت عنوان ولايت بحث مىكنيم؛ زيرا ابلاغى كه حجت و لازم الاجراء نباشد، لغو و
بىفايده است.
(1) نتيجه: ولايت تبليغ به معناى حجت بودن گفتار رسولان الهى است و
ثبوت آن هيچ جاى ترديد نيست زيرا جعل منصب نبوت و يا امامت، ملازم با جعل حجيت قول
و عمل ايشان است و در آيات كريمه قرآن به جعل هر دو منصب (نبوت و امامت) نيز اشاره
شده است مانند:
... آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنِي نَبِيًّا.[1] «خدا كتاب
را به سوى من فرستاد و مرا پيامبر نمود».
... قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً ....[2] «خدا (به
ابراهيم عليه السّلام) گفت من تو را امام مردم قرار دادم».
و جعل اين دو منصب، تشريعى است، نه تكوينى، گرچه صلاحيت ذاتى به جعل
تكوينى شرط اعطاى اين دو منصب مىباشد.