- قالَ أَلْقِها يا مُوسى* فَأَلْقاها فَإِذا هِيَ حَيَّةٌ
تَسْعى* قالَ خُذْها وَ لا تَخَفْ سَنُعِيدُها سِيرَتَهَا الْأُولى.[4] « (خدا) به
موسى گفت آن (عصا) را بينداز، سپس موسى آن (عصا) را انداخت، ناگهان مارى متحرك شد،
گفت: بگير آن را و نترس ما آن را به صورت اولى (عصا) بازمىگردانيم».
از اين آيه نيز چنين استفاده مىشود كه بازگرداندن مار به صورت عصا
فعل خداست نه فعل موسى عليه السّلام.
ولى اين آيات هيچ گونه منافاتى با آيات دسته اوّل ندارد؛ زيرا اثبات
ولايت تكوينى براى رسولان، با ولايت تكوينى الهى منافات ندارد كه نتيجه اين خواهد
بود كه انبيا نيز قدرت و سلطه بر تكوين دارند، اگر بخواهند اين قوه را به فعليت
مىرسانند، مانند مورد آيات دسته اوّل و اگر خداى متعال چيزى بخواهد خود نيز انجام
مىدهد، بنابراين، معجزه انبيا دو نوع خواهد بود؛ يك نوع فعل خود آنها به اذن خدا
و نوع ديگر فعل اللّه به طور مستقيم.
اين بود سخنى درباره ولايت تكوينى رسولان عليهم السّلام كه اشرف آنها
رسول اكرم حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است.
ولايت امامان معصوم عليهم السّلام
(1) امامان معصوم اهل بيت عليهم السّلام نيز داراى ولايت تكوينى
هستند.