علنى مجلس را دارند و مىتوانند مشاوران خود
را همراه داشته باشند و در صورتى كه نمايندگان لازم بدانند، وزراء مكلّف به حضورند
و هرگاه تقاضا كنند مطالبشان استماع مىشود.
مبحث دوم: اختيارات و صلاحيّت مجلس شوراى اسلامى
اصل هفتاد و يكم
مجلس شوراى اسلامى در عموم مسائل در حدود مقرّر در قانون اساسى
مىتواند قانون وضع كند.
اصل هفتاد و دوم
مجلس شوراى اسلامى نمىتواند قوانينى وضع كند كه با اصول و احكام
مذهب رسمى كشور يا قانون اساسى مغايرت داشته باشد. تشخيص اين امر به ترتيبى كه در
اصل نود و ششم آمده بر عهده شوراى نگهبان است.
اصل هفتاد و سوم
شرح و تفسير قوانين عادى در صلاحيت مجلس شوراى اسلامى است. مفاد اين
اصل مانع از تفسيرى كه دادرسان، در مقام تميز حق، از قوانين مىكنند نيست.
اصل هفتاد و چهارم
لوايح قانونى پس از تصويب هيأت وزيران به مجلس تقديم مىشود و طرحهاى
قانونى به پيشنهاد حد اقل پانزده نفر از نمايندگان، در مجلس شوراى اسلامى قابل طرح
است.
اصل هفتاد و پنجم
طرحهاى قانونى و پيشنهادها و اصلاحاتى كه نمايندگان در خصوص لوايح
قانونى عنوان مىكنند و به تقليل درآمد عمومى يا افزايش هزينههاى عمومى
مىانجامد، در صورتى قابل طرح در مجلس است كه در آن طريق جبران كاهش درآمد يا
تأمين هزينه جديد نيز معلوم شده باشد.